Vangen lange haren stof?

Nu ik weer lang haar heb, heb ik veel vaker een stofje achter mijn lenzen dan toen ik kort haar had. Dat heb ik vaker gemerkt: bij kort haar heb ik maar heel af en toe een vuiltje achter mijn lezen, bij lang haar veel vaker.

(Ik draag harde contactlenzen.)

Hoe komt dat? Vangen lange haren zoveel stof?

Cryofiel
12 jaar geleden
3.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
is het niet het stuifmeel wat nu overal zo heftig aanwezig is? zelf heb ik lang haar en als ik het in de zon anders doe dan ben ik eigenlijk wel een stofnest ja. :) de kwallebal links op de avatar heeft dit niet in die mate, het deerntje rechts weer wel. dus ik denk dat lang haar idd meer stof vangt. overigens stofzuig ik op tijd (reactie keesanker hieronder) en douche met zeer grote regelmaat (dagelijks dus) om de dag was ik mijn haar, net als de kids (voor dat hier weer wat over te mauwen komt gezien je eerste antwoord)
Cryofiel
12 jaar geleden
Eerste antwoord is natuurlijk snel verwijderd - dat was een trol (KeesAnker - jaja, K.Anker dus). Ik dacht ook aan stuifmeel, maar ik heb het verschil ook in andere jaargetijden gemerkt. En met halflang haar merkte ik dat ik geen last had als ik het met gel in model hield, en wel als ik zonder gel rondliep. Stofzuigen maakt niet uit, want ik krijg de meeste stofjes buiten in mijn oog, vooral als ik fiets.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je er merendeels buiten last van hebt en dan ook nog op de fiets, dan hebben je lange haren er niet veel mee van doen denk ik.
Dan wappert de gevangen stof er vanzelf wel uit ;-)
Er zit altijd wel wat in de lucht, hoeft niet persé alleen in deze tijd van het jaar te zijn.
Ik heb gevoelige ogen en ook altijd last gehad. Behalve als ik een zonnebril droeg. Nu, met bril: veeeeeeel minder last.
Misschien de harde lenzen eruit gooien en aan de bril gaan?

Het beste antwoord

In langere haren, blijven wel degelijk meer stofdeeltjes of pluisjes hangen ja. Tevens beweegt je haar de hele dag...het valt voor je gezicht of iets dergelijks.

Hierdoor kan je zeker meer last hebben van stofjes of vuil achter je lens, die ook nog eens hard is, waardoor je er meer last van hebt. Als er een mogelijkheid voor je bestaat zou ik zachte nemen.

Het beste is denk ik je haar zoveel mogelijk te binden of te vlechten, zodat het minderd "om je heen" beweegt, en stofdeeltjes door de lucht gooit.

Hoop dat je er wat aan hebt. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Lange haren vastbinden, of ze uit mijn gezicht houden door een haarband te gebruiken, werkt inderdaad prima!

Andere antwoorden (2)

Mijn haar is een ruime 60 cm en vangt inderdaad meer stof op, maar eerlijk gezegd lijkt dit mi gewoon het simpele 'hoe groter het oppervlak des te meer ruimte' idee. Dus lange haren hebben nou eenmaal meer oppervlak om stof op vast te houden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alles trekt stof aan, dus ook haar en hoe langer het is des te meer mede daar het er ook gewoon tegenaan waait.