Hoe kan je je pijngrens met iemand vergelijken zonder blijvende schade?

Ben geen gekke dingen van plan hoor ;) Maar vroeg het me af.. Je kan wel in elkaars arm knijpen tot iemand stop roept, maar ik denk toch niet dat je écht je pijngrens met wat armpijn kan vinden.. En het is natuurlijk onmogelijk om te controleren of diegene dan ook echt harder kneep.

Weet jij het antwoord?

/2500

Vingers onder een hete kraan houden, of op een hete ovenschaal. Niet TE heet!!

Je geeft zelf het antwoord al: Nee, op deze manier is dat niet te meten. Pijn wordt door iedereen anders verdragen, anders ervaren. Het voelt dus anders aan voor ieder persoon, maar hoe weet je dat? Hoe meet je dat? Zijn er mogelijkheden om pijn te meten? Om pijn te meten zou je volgens sommigen een pijnschaal kunnen gebruiken, maar toch zal pijn voor iedereen anders zijn. Men spreekt dan van lichte, matige, hevige of ondraaglijke pijn, maar daarmee weet men nog niet hoeveel pijn dat is. Er spelen veel te veel factoren mee: opvoeding, gewenning, omstandigheden etc.

In het ziekenhuis vraagt de verpleger om een pijn cijfer. Het is dan de bedoeling dat je een cijfer tussen de 1 en de 10 geeft hoe je de pijn ervaart. Aan de hand hiervan wordt de medicatie gegeven. Pijn is dus iets wat niet te meten valt, maar een gevoels ervaring. Daarnaast komt er ook nog een schrik reactie, waarvan je denk pijn te voelen. Denk maar eens aan een klein kind dat valt, het huilt meren en praat dan over pijn . Snoepje er op en de pijn is over. En soms als het druk aan het spellen is staat het op en gaat gewoon veder. Ik denk dat je pijn ook meer voelt als je moe bent, maar dit is persoonlijk.

Ik heb in het ziekenhuis tests ondergaan om mijn pijngrens te meten. Er waren twee tests: 1. mijn zenuwen werden doorgemeten door een elektrische impuls aan de ene kant te geven en dan werd met de computer gemeten hoe lang het duurt voordat het signaal verderop in de zenuw langskomt. 2. Er werden apparaten aan mijn polsen gebonden en die werden langzaam warm of koud. Door op een knop te drukken kon ik aangeven als mijn grens werd bereikt. Het elementje werd dan meteen weer lichaamstemperatuur.

Bronnen:
AMC Amsterdam

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100