Waarom worden je handpalmen en voetzolen niet bruin?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat de negertjes op handen en voeten stonden gebogen toen ze gespoten werden... Aldus een oude grap!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geen bruine voetzolen? Na een dagje op blote voeten lopen wil ik ze nu ook niet bepaald meer wit noemen :)

Het beste antwoord

Dat komt omdat de basale huidlaag (stratum basale) van de binnenoppervlakken van de hand en de voetzolen geen melanocyten bevatten; de pigmentvormende cellen van de huid. Geen pigment=geen kleur.

Het verschil in huidtype tussen rug en palm van de hand, is er gekomen omdat we de binnenkant van de handen doorheen de evolutie van het mensenlijk wezen altijd als gereedschap gebruik(t)en om te werken, eten, grijpen etc…
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nuttige info +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'Doorheen de evolutie..' Leuk. Van een belgische site geknipt ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank je wel voor je antwoord

Andere antwoorden (2)

In je handpalmen en voetzolen zit geen pigment. Daarom hebben getinte en "bruine"mensen dit ook wit of lichter gekleurd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een antiliaanse vriend zei eens tegen mij dat hij met zijn handen tegen de muur stond toen hij bruin gespoten werd.maar goed de echte reden kan misschien ook wel zijn dat hier weinig of geen zonlicht bij komt.Lijkt mij tenminste

Toegevoegd na 45 seconden:
idd oud grapje