Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan het dat je ooglid van de binnenkant verschillende kleuren lijkt te hebben?

Toen ik met mijn ogen dicht in de zon lag, viel me iets vreemds op:
Als ik omhoog keek(met mijn ogen gesloten) dan zag ik een rood/gele kleur, maar als ik naar onderen kijk, dan zie ik een blauw/groene kleur.
Ik heb het een dag later nog een keer getest, met hetzelfde resultaat.
Hoe kan het dat je oogleden verschillenden kleuren lijken te hebben van de binnenkant?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Volgens mij is de onderkant van je ooglid wat dikker waardoor er minder zonlicht doorheen kan vallen. Daardoor is de onderkant donkerder dan de bovenkant.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Misschien ligt het eraan hoe de bloedvaatjes lopen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heeft niet met je ooglid te maken maar de opname van licht in je oog. Wanneer je tegen een fel licht aan kijkt en je kijkt dan weer weg zie je ook een hele waas. Als jij je oog dicht hebt (oogleden) wordt datgeen wat jij net in je opgenomen hebt eerst gereflecteerd in je oogleden.
Dit heb je normaal gesproken alleen met fel licht maar er zijn ook mensen die het bij rood hebben bijvoorbeeld, een felle kleur. Die neemt je oog extra op en verwerkt die op een andere manier.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding