Wat doen osteopaten?

Wat kunnen osteopaten, en welke resultaten kunnen ze verkrijgen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

De naam osteopathie doet vermoeden dat wij ons alleen maar bezig houden met de botten, maar niets is minder waar. Osteopathie heeft als basisgedachte dat het lichaam een ondeelbare eenheid vormt en dus ook als eenheid functioneert. Anders gezegd: elk deel van het lichaam heeft een relatie met elk ander deel van het lichaam en heeft daardoor ook invloed op elk ander deel van het lichaam. Die invloed kan in positieve en negatieve zin zijn.

De negatieve beïnvloeding van organen of orgaansystemen onderling veroorzaakt klachten zoals bijvoorbeeld pijn , vermoeidheid enz.

Belangrijk is te beseffen dat de oorzaak dus niet daar ligt waar men de klacht ervaart. De oorzaak van de klacht kan een orgaan heel ergens anders zijn en zich in een heel ander functioneel systeem (bewegingsapparaat, interne organen of centraal zenuwstelsel) bevinden. Zo kan een nekklacht worden veroorzaakt door de maag, vermoeidheid door de lever en buikklachten door een verkeerde zenuwaansturing. De osteopaat gaat op zoek naar het orgaan die aan de bron staat van het probleem en behandelt deze.
fremar
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Bij de eerste ontmoeting tussen patiënt en osteopaat wordt ruime aandacht besteed aan een uitgebreide anamnese.
Na deze anamnese, zal de osteopaat een specifiek osteopatisch klinisch onderzoek beginnen. Hij voert een aantal precieze en aangepaste testen uit, waarbij hij de kwaliteit van de beweging beoordeelt. Aan de hand van dit onderzoek, verklaart de osteopaat de verschillende somatische dysfuncties die gelinkt zijn aan de klachten van de patiënt.

Enkele resultaten:

De resultaten van een gelijktijdig onderzoek van de perceptie van pijn, levenskwaliteit en welbehagen tonen aan dat osteopathie efficiënt is voor patiënten met chronische lumbalgie: 68,5% verbetering voor wat betreft intensiteit van de pijn, 56,14% voor de levenskwaliteit en 65,62% voor het welbehagen. Toch doet men er goed aan deze resultaten te relativeren omwille van de beperktheid van de steekproef.

Bij het bekijken van resultaten lijkt het erop dat deze therapeutische benadering die zich uitsluitend baseert op de prikkeling van de tendino-myofasciale structuren zich kan beroepen op resultaten die op zijn minst vergelijkbaar zijn met die van de klassieke aanpak zelfs in de speciale situatie van de hyperalgetische schouder.

Meer info op de sites hieronder: