Wat is het rare geurtje uit mijn neus?

Als ik mijn neus heb gesnoten, is er niets aan de hand.
Maar later komt er dan opeens een raar geurtje uit, die ik alleen kan ruiken.
Het is echt een vies geurtje, ik hou mijn adem in om het niet te kunnen ruiken. Wat zou dit kunnen zijn? En hoe kom ik er van af?!

// Het geurtje komt vanuit mijn neus, dus ik ruik dat.

Toegevoegd na 15 minuten:
Het geurtje kan ik niet beschrijven...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
47.3K

Het beste antwoord

Ik heb het heel soms ook wel. Volgens bij is het het opgedroogde snot ofzo. Maar gwn even met veel water je neus schoonmaken, heel vies maar met je vinger onder de douche even de boel weghalen werkt toch wel het best
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Er zijn verschillende redenen mogelijk voor dat "rare geurtje uit je neus".

Ofwel is er lokaal iets dat de geur produceert, zoals een lokale ontstekingsreactie. Dit kan bv. thv de sinusholten of neuspoliepen e.d. zijn. In dat geval kan een KNO-arts raad brengen.

Ofwel registreert je brein een foute prikkel die geïnterpreteerd wordt als "vieze geur". Betreft het een eenvoudige vieze geur, gepaard met verminderd reukvermogen, dan kan dat wel eens het geval zijn. In dit geval is neurologisch onderzoek nodig. We spreken hier van dysosmie (=vervormd reukvermogen) of kakosmie (=onaangename reukgewaarwording zonder aanwezigheid van onaangename geurtjes)

Verder kan het ook een metabool probleem zijn dat een bepaalde afvalstof probeert af te scheiden, hetgeen een onaangename geur met zich mee kan brengen die soms zo subtiel is dat alleen jijzelf het ruikt. Geuren als deze kunnen bv. ammoniak-geuk zijn. Ook in dat geval is nazicht door een arts misschien wel raadzaam. De huisarts zal in dat geval de onderzoeken moeten leiden, maar mogelijk is hij/zij niet erg vertrouwd met het onderwerp.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja ik herken dat, heb het al jaren, mogelijk komt dit door de bacterie streptococcus, die bij veel mensen in de neus woont en inderdaad je ruikt het het meeste direct na het neussnuiten.
Voor het snuiten ruik je niets.