Wat is de beste Multivitamine?

Ik ben opzoek naar een goede Multivitamine met goed opneembare verbindingen. Welke zal ik kiezen, ik zie namelijk door de bomen het bos niet meer..

Budget: 10 - 20 per maand. Succes!
En alvast bedankt natuurlijk.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een tegenvraag: waarom? Heb je een speciale reden om multivitamine te gaan slikken, of wil je alleen in het algemeen je weerstand/conditie verbeteren? Multivitaminen zijn vaak als een schot hagel waarmee je schiet op iets dat er misschien niet eens is, terwijl je ook nog het risico loopt jezelf te raken. Multivitaminen zijn big business, maar eigenlijk zijn ze alleen nuttig in speciale gevallen (slik ze vooral als je drie maanden naar de noordpool gaat en daar alleen zeehondenblubber te eten krijgt). In andere gevallen zijn ze op hun best overkill (als je alleen tekort hebt aan een bepaalde vitamine), waarschijnlijker nutteloos, en in het slechtste geval contra-productief.

Het beste antwoord

Het valt als niet-voedingsdeskundige inderdaad niet mee een goede keuze te maken. De cirkelredenering 'als je genoeg eet, krijg je genoeg binnen' valt wel wat op af te dingen. Op een site laatst stond ook dat als je maar 3 ons fruit en 3 ons groente per dag eet je helemaal heen supplement nodig hebt. Wie haalt dat? Uit cijfers blijkt dat slechts 2% van de bevolking volgens de richtlijnen van het Voedingscentrum eet. En zelfs als je elke dag (!) bij die 2% hoort, schrijven ze zelf in hun document 'Richtlijnen goede voeding', loop je risico op een tekort aan oa Selenium, Zink, Foliumzuur, IJzer, vit A en D. En ADH is ooit vastgesteld als minimum, om geen acute gebreksziekten te krijgen. Niet het optimum waar je het best bij gedijdt. En dan hebben we het nog niet eens over bevolkingsgroepen die extra nodig hebben: ouderen, vegetariers, mensen met overgewicht, sporters, bij stress, alcoholgebruik enz... Over een paar maanden komt een zeer goede nieuwe multi op de markt: Vitaminecompleet. Voor nu zou een aardige keuze Plantina zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Lood om oud ijzer. Als alle vitaminen en mineralen er in zitten in de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid met uitzondering van de vitaminen die je niet teveel binnen mag krijgen zoals A en D, kun je gewoon de goedkoopste kiezen.

Als je slim bent eet je echter gewoon gezond en gevarieerd, en heb je doe toegevoegde vitaminen helemaal niet nodig. Voor een normaal gezond mens met een normaal gezond gevarieerd dieet, zijn ze weggegooid geld. Hooguit zou je ze tijdelijk kunnen gebruiken bij herstel na ziekte of een hele slechte eetweek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens, plusje van mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Absoluut. Zelf neem ik als vegetariër alleen zo af en toe een pilletje met de vitaminen en mineralen die normaal vooral in dierlijke producten voorkomen, en zelfs dat alleen in tijden dat ik wat minder oplet of ik met gevariëerd eten alles binnenkrijg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelfs vanee nvegetarisch dieet kun je alles binnenkrijgen wat je nodig hebt, zolang je maar genoeg dierlijke vetten binnenkrijgt (melk, boter, kaas, eieren). Voor veganisten is het een heel ander verhaal ; daar valt beslist niet tegenop te slikken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt absoluut. Maar ook ik eet wel eens een tijdje minder gezond, en als dat echt te gek wordt, vul ik het wel eens aan. Maar dat overigens maar zelden, over het algemeen kost het me geen enkele moeite om alles gewoon via mijn eten binnen te krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, ik eet zelf redelijk en wil het dus écht als aanvulling gaan gebruiken niet als vervanging van voeding. Toch bedankt :)
Indien je gevarieerd eet volgens 'de richtlijnen', heb je in principe geen extra voedingsstoffen nodig. Voedingssupplementen bevatten niet alle essentiële voedingsstoffen die wel van nature in voedingsmiddelen zitten en ons lichaam ook nodig heeft, zoals voedingsvezels en water. Deze kunnen we niet uit supplementen halen.

Bovendien bestaat er bij frequent gebruik van hoge dosering het risico op oversuppletie. Indien je toch dit wenst te gebruiken, kies dan voor een preparaat met een voedingsstoffengehalte dat maximaal één maal boven de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid ligt, bijvoorbeeld: Vitamine C is aanbevolen 70 mg/dag: de dosering die je kan slikken is dan 140 mg/dag). Dan zit je altijd aan de veilige kant.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waardevolle toevoeging! Als aanvulling moet je inderdaad niet kiezen voor een suplement dat meer geeft dan de dagelijks aanbevolen hoeveelheid. Eerder de helft.
Hier kan geen pil tegenop. En nog lekker bovendien!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb goede ervaring met Solgar Omnium, is niet de goedkoopste, maar wel compleet.Omnium is het meest geavanceerde multi-vitamine/mineralenpreparaat van Solgar Vitamins. Deze formule wordt wel de ‘Rolls Royce’ onder de multivitaminen genoemd en beidt een zeer brede, structurele ondersteuning. Omnium wordt onder meer gebruikt door mensen met een onregelmatige leefstijl, bij herstel van ziekte en bij stress.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou in ieder geval zo puur natuur eten. Geen suiker en transvetten eten. Roken en heel veel drinken eruit laten. Indien je de pil slikt zou ik wel extra foliumzuur nemen. Als je vitamine tabletten neemt zorg dat erg oppast. Bij de kruidvat en etos zijn er veel tabelleten met gehydrogeneerde vetten of gehard kantoenzaadolie. Wegwezen daarmee.
Transvetten worden van plantaardige olie gemaakt daar worden alle vitamine en mineralen eruit gehaald en wordt dit onder zeer hoge druk gezet en komt er een alminium nikkel katalysator in om het hard te krijgen. Erg slecht voor je gezondheid.
Volgens mij bij de Hema hebben ze hele grote bussen waar je een lange tijd mee doet voor €10 euro per stuk en er zitten volgens mij geen transvetten in

Toegevoegd na 1 minuut:
Met puur natuur geen verpakte dingen,maar verse groente en fruit. Zo min mogelijk fabrieksrotzooi.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gevarieerd eten met verse groente en fruit. dan krijg je alles binnen wat je nodig hebt in goed opneembare verbindingen.