Hoe komt het dat ik soms ontzettend duizelig word als ik (iets te hard) mijn neus snuit?

Gisteren had ik het twee keer. Ik snuitte mijn neus en de wereld begon als een gek om me heen te draaien. Ik kon echt niks meer, zelfs met m'n ogen dicht draaide alles, echt een heel vreemde ervaring. Na ongeveer een minuut ging het weer over.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
65.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wees maar blij dat het met een minuut weer over is ; is heb Meniere, en een tot twee keer per week dergelijke aanvallen van enkele uren. Dan kun je dus echt niks meer.

Het beste antwoord

Als je goed verkouden bent, doet je hele buis van Eustachius mee in het proces. En als je je neus snuit en je houdt je hele neus daarbij zo goed als dicht (een HEEL slechte manier van je neus snuiten trouwens, dat kun je beter per neusgat doen), gaat het snot niet je zakdoek in, maar diezelfde buis, richting binnenoor.

Als er teveel vocht in je binnenoor zit, kan je evenwichtsorgaan zijn werk niet meer doen. En dan wordt je dus verschrikkelijk duizelig. Meestal duren die episodes maar kort, zoals je al beschrijft, maar als je het op de verkeerde plek doet (auto ?) kunnen de gevolgen best vervelend zijn.

Beter dus gewoon je neus ophalen (dat is verreweg het gezondst) of ALS je snuit, slechts één neusgat tegelijk dichtdruken. Dan voorkom je dat je het snot alle holtes en dus ook je binnenoor inschiet, en voorkom je niet alleen aanvallen van duizeligheid, maar ook ernstigere complicaties als voorhoofds/ of bijholteontstekingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Ha ik zie iedereen al genant zijn neus ophalen...
Moeten we het dan ook uitrochelen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor ,gewoon doorslikken is het best.
En als je dat niet in het openbaar wilt doen, is dat natuurlijk niet verplicht. Er zijn wel meer lichamelijke behoeftes die je niet in het openbaar doet.
Maar je neus even ophalen vind ik allerminst genant hoor. Dat hoeft echt niet met een hoop lawaai gepaard te gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Super antwoord! +

Andere antwoorden (1)

Het kan ook zijn door de ademhaling. Hetzelfde effect als je een luchtbed/strandbal opblaast, dan wordt je ook duizelig.