Hoe kan het dat ik soms beter op sta met korter slaap?

Ik heb wel eens dat als ik vroeg moet werken, ik fitter op sta dan wanneer ik wat langer slaap voordat ik naar school ga. Het verschil is maar 1 à 2 uur slaap. Heeft dit met een diepe slaap te maken??

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het heeft absoluut te maken met je slaapfase. Je slaap bestaat uit verschillende fases; Fase 1 Deze fase duurt een minuut of drie en het is het moment waarop we inslapen. Je voelt je wat doezelig en kunt nog makkelijk gewekt worden. Het gevoel dat je 'in een diepe put valt' tijdens het inslapen vind tijdens deze fase plaats. Fase 2 Na een paar minuten treedt de volgende fase op. De slaap wordt al wat dieper, maar je wordt nog makkelijk wakker van geluiden op straat of in de kamer. Wanneer je wakker wordt gemaakt heb je meestal het gevoel dat je nog helemaal niet hebt geslapen. Fase 3 Na ongeveer een half uurtje kom je in fase 3 terecht. De ademhaling wordt regelmatiger, het hartritme daalt, de spieren zijn ontspannen en de slaap wordt steeds dieper. Fase 4 Nu zijn we in de diepste slaaptoestand. Tijdens fasen 3 en 4 zijn de hersengolven het langzaamst en sterkst. Deze slaapfase wordt daarom ook wel de Slow-Wave-Sleep (SWS) genoemd. In deze slaapfase zijn we het moeilijkst te wekken, en als het gebeurt is de slaper vaak verward en gedesoriëerd. REM-slaap Na ongeveer anderhalf uur verandert het hersenpatroon sterk. De golven worden weer kort en de hersenactivieit neemt sterk toe. Aan het EEG te zien is de slaper wakker, maar de spieren zijn grotendeels ontspannen. In deze fase vinden de meeste dromen plaats en duurt ongeveer tien minuten. Uit de REM-slaap ben je gemakkelijk te wekken en kun je meestal vertellen wat je gedroomd hebt. Gedurende de nacht doorloopt een slaper deze cyclus meerdere keren. De complete cyclus duurt ongeveer anderhalf uur bij mensen. Gedurende een nachtrust van acht uur kan die cyclus dus vijf of zes keer doorlopen worden. Wanneer je gewekt wordt in Fase 4, zal je een zwaarder en vermoeidender gevoel hebben dan wanneer je gewekt wordt in de REM-fase. Tegenwoordig bestaan er ook wekker applicaties die je wekken in je lichtste slaap (REMfase). Er wordt gebruik gemaakt van een gevoelige bewegingssensor in je Iphone die bewegingingen registreerd terwijl je slaapt. Tussen een zelf i gestelde tijd, zal hij afgaan bij bewegingen (REM-fase) en je wekken. Het voordeel van deze wekker applicatie is dat je frisser wakker wordt!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100