Woede maakt deel uit van het palet van de belangrijkste emoties, net zoals angst, verrassing, plezier, droefheid enz. Er is echter iets bijzonders mee. Wie uitdrukking geeft aan zijn woede, "een driftkikker", wordt vaak veroordeeld en krijgt de vraag zichzelf onder controle te houden. Omgekeerd krijgt wie zijn woede inhoudt kritiek en de vraag te zeggen wat er scheelt. Woede wordt ook een slechte raadgever genoemd.
Emoties zijn complexe reacties die tegelijk het lichaam en de geest laten werken.

Wat is het nut van woede?
Woede helpt ons om ons te verdedigen tegen een gevoel van bedreiging. Fysiek is het lichaam op zijn hoede, klaar voor de aanval indien nodig. Psychologisch tonen de externe tekenen van woede aan de andere, op niet-verbale wijze en ongewild, het belang van wat er voor hem op het spel staat en het gevoel van het gevaar waarin men verkeert. De fysiologische veranderingen als de "woede opkomt" zijn ook tekenen voor onszelf; daardoor kunnen we er ons bewust van worden en deze emotie herkennen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Om dat woede een emotie is.

Woede maakt deel uit van het palet van de belangrijkste emoties, net zoals angst, verrassing, plezier, droefheid enz.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Woede is een emotie waarbij tijdelijk veel adrenaline wordt aangemaakt. Hierdoor kunnen we plotseling meer spierkracht ontwikkelen dan gewoon en zijn we beter in staat een gevaar af te wenden of er voor te vluchten.
In een samenleving als de onze kunnen we dreigingen vaak niet met spierkracht te lijf en vinden we opgezweept als we zijn door al die adrenaline vaak niet de goede woorden om ons verbaal te weer te stellen. Woede werkt meestal contraproductief als je bijvoorbeeld een ontslag probeert af te wenden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Woede ontstaat vaak bij dieren als een ander dier van dezelfde soort de grens van zijn territorium overschrijdt. Bij de mens is dat ook zo. Niet alleen op lichamelijk gebied maar ook op het geestelijke vlak. Het nut van woede is dat het je aanzet je grenzen te verdedigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een mens bestaat uit een aantal emoties, hoeveel precies weet ik ook niet precies. Boosheid is er 1 van. Waarom die er is? Om gevoelens te uiten, soms lucht het gewoon op, of laten weten wat je er van vind, daarvoor kan je zoveel redenen verzinnen zonder dat je duidelijk zeggen welke goed en welke niet goed zijn.
Het is in ieder geval een belangrijk onderdeel van het gevoel.