Waarom gaap je zo vaak als je misselijk bent?

Als ik misselijk ben blijf ik maar gapen, waarom krijg je deze reactie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
35.6K

Het beste antwoord

Als je misselijk bent is er vaak een ophoping van spanning. Gapen is een manier om die spanning weer te ontladen, net als boeren, etc. Is ook een wat leukere manier dan over je nek te gaan :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kort maar krachtig, duidelijk antwoord op wat ik vroeg!
(en naar mijn idee niet gekopieerd en geplakt, eigen kennis!!!)

Andere antwoorden (1)

Helaas is deze vraag moeilijk te beantwoorden. Het is nog steeds een mysterie waarom mensen gapen. Er zijn wel een aantal theorieën.

Dit zijn de theorieën :
1: Mensen geeuwen om het zuurstofgehalte in het bloed te verhogen. Deze theorie gaat ervan uit dat mensen geeuwen om het zuurstofgehalte in het bloed te verhogen en het koolstofdioxidegehalte te verlagen. Geeuwen zou dan een reflex zijn als gevolg van een hoog koolstofdioxidegehalte in de lucht. Wanneer mensen moe zijn of lusteloos, gaan ze vanzelf langzamer ademen. Hierdoor bereikt minder zuurstof de longen en daalt het zuurstofgehalte van het bloed. Ook stijgt dan het koolstofdioxide gehalte. De reflex wordt nu in gang gezet en je moet gapen.
2: Gapen is een communicatiemiddel. Als je iemand grappig vindt, lach je om dat persoon. Als je iemand saai vindt, gaap je. Het klinkt ontzettend logisch. Volgens deze theorie kan je dus met het gapen laten weten dat je zin hebt om iets anders te doen of dat je heel snel je bed in moet duiken.
3: Weer een andere benadering zegt dat de aanstekelijkheid een reflex is die uit de oertijd stamt. Omdat in de oertijd gapen een communicatiemiddel was is een antwoord geven hierop door ook te gapen een soort van ingeprogrammeerd.
Gapen zou ook als functie hebben: het aanduiden van het feit dat je honger hebt, dat wederom uit de oertijd zou stammen. Men gaf met gapen aan dat het tijd was om op jacht te gaan, waarop andere reageerde door ook te gapen en daarmee te zeggen: 'goed plan, ik ga met je mee'.
4:Tot slot zegt een theorie dat gapen je voorbereid op een komende inspanning. Het gapen houdt je wakker en bij de les. De bloeddruk stijgt om je klaar te maken om je in te spannen.

Een bij-effect van het gapen is het krijgen van traanogen, dit komt doordat bij het gapen de gezichtsspieren op de traanbuisjes drukken. Daarbij gaat je hart sneller kloppen, stijgt de bloeddruk en vernauwen de bloedvaten.

Het zou dus zo kunnen zijn dat je lichaam moe is of dat het zuurstofgehalte in bloed laag is als je misselijk bent. Ik ga vaak gapen als ik heb gegeten of juist honger heb. Soms echt van die gaap aanvallen.