Is de ademreflex te onderdrukken als het lichaam via een andere weg dan de longen genoeg zuurstof binnen krijgt?

Stel je krijgt via een infuus voldoende zuurstof in je bloedsomloop en ook het koolstofdioxide wordt goed afgevoerd. Hierdoor worden de longen overbodig. Zal het lichaam, dat gewend is aan ademhaling via de longen, zich kunnen aanpassen? Of zal de gedachte aan ademhaling alleen al dit reflex oproepen?

Ik realiseer mij natuurlijk dat je je longen ook gebruikt om te kunnen praten, maar deze toepassing is ook op het gebruik onder water gericht.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vraag me dat ook al jaren af,en ook dat er bij beademing er ontzettend veel complicatie 's kunnen zijn kan er geen zuurstof in de bloed baan gebracht worden voor een periode of terondersteuning Vd beademing

Het beste antwoord

Dit is in principe mogelijk; Kijk maar naar embryo's: Die zijn via de navelstreng verbonden met hun zuurstof / CO2 filter. En ademen niet. Dus de basis voor een dergelijk systeem is aanwezig.
Voor diepzeeduiken werkt met echter aan andere oplossingen: http://www.kijk.nl/nieuws/nieuw-pak-laat-duikers-vloeistof-inademen/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

het zou kunnen, maar dan moet je weer helemaal gewend raken aan het ''niet ademen'', maar op zich zou het moeten kunnen