Hoe kun je, als ouder persoon, veel kilo's afvallen door weinig te hoeven doen?

Mijn oma is heel erg zwaar. Ze zit heel de dag in de stoel en komt er bijna alleen uit als ze naar het toilet moet.
We kunnen haar af en toe nog gemotiveerd krijgen om een stukje buiten rond te lopen. Verder eet ze niet veel, maar ze neemt wel een koekje als er met de koekjestrommel wordt langsgegaan. Hoe kunnen wij haar op een goede manier motiveren om tóch wat meer te gaan bewegen en haar toch af te laten vallen? Momenteel komt ze alleen nog maar aan. Ze neemt wel optimel, een langevinger als koekje, ontbijtkoek etc. Ook zetten we bij haar iedere keer een glas water neer en eet ze fruit.
Volgens de dokter / diëtiste moet ze iedere maand 1 kilo afvallen. Wie weet een goede oplossing om dit voor elkaar te krijgen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Koolhydratenvrij eten (diëtiste)

geef haar en stok zodat ze met twee handen vooruitgestoken kan heffen en laten dalen en heen en weer zwaaien.

Fysiotherapie/bewegingstherapie aan huis aanvragen bij de Thuishulp.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Je schrijft niet wat ze verder eet. Wat eet ze als ontbijt en wat eet ze als lunch en wat als avondeten?
De tussendoortjes, daar is niks mis mee, maar als ze teveel kcal eet per dag dan ze gebruikt, zal ze niet afvallen.
Kijk dus naar het broodbeleg, de jus over het avondeten etc.
Wat zegt de dieetiste hierover?

Bewegen als je in een stoel zit, kan ook heel goed. Laat haar op muziek haar armen en benen bewegen (voor zover ze dat kan) en doe gezellig met haar mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
afvallen is altijd een combinatie van minder eten en meer bewegen. Meer bewegen lijkt nu moeilijk voor haar, maar oefening baart kunst.Minder eten is de andere kant. Ieder pondje gaat door het mondje. Thee zonder suiker bevat helemaal geen calorieën, optimel wel wat. En ze kan beter een boterham nemen dan ontbijtkoek, en die lange vinger kan ze ook beter achterweg laten.
Maar een kilo per maand vind ik best veel voor een ouder iemand, met de helft zou ze ook al op de goede weg zitten. Hoe ouder je bent hoe moeilijker het is om af te vallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel goede raad mendelson!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach, ik ben nog niemands grootouder maar heb wel ervaring met overgewicht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+van mij :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank
Er zijn Wii-programma's die ook geschikt zijn voor ouderen om te bewegen. Verder zijn er in bejaardentehuizen, verpleegtehuizen, buurthuizen en dagopvang vaak programma's voor ouderen om te bewegen, zoals gym en (rolstoel)dansen.
Voor elke maaltijd een glas lauw water drinken schijnt ook te helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien heeft ze te veel pijn om veel te bewegen. En misschien is ze totaal niet gemotiveerd om gewicht te verliezen. Als dat het geval is dan zal het alleen met voeding ook een probleem zijn.

Een te dikke senior heeft ongetwijfeld al allerlei vermageringsdiëten uitgeprobeerd.
Die zijn echter stuk voor stuk op een mislukking uitgelopen, anders zou dit probleem van de baan zijn.

Moet iemand zichzelf in zijn laatste levensfase dan echt kwellen met allerlei afslankpogingen? Het gaat hier om een persoonlijke keuze.

Als een bejaarde overgewicht heeft of zelfs zwaarlijvig is, maar voor de rest in vrij goede gezondheid verkeert en haar gewicht haar niet hindert in haar dagelijkse leven, is het echt zinloos om haar te verplichten tot vermageren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal mee eens. Leuk als oma zelf wil, maar als ze het niet meer wil, dan is dat haar eigen keus, die ík heel goed kan begrijpen.
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je nelly, ik bekeek het een beetje van uit mijn eigen standpunt. Als ik 80 zou zijn zouden ze me (eindelijk) met rust moeten laten met dat dieetgedoe.
Mendelson (hierboven) gaf de juiste raad.

"Verder eet ze niet veel" doet me een beetje grinniken. Het is WAT ze eet, dat veel te veel is.

- optimeldrankjes zijn vaak hoogcalorische drankjes.
- een ontbijtkoek bevat makkelijk 300 Kcal !
- lange vingers bevatten 400 Kcal per 100g.

Misschien eens een voedingsdiëtiste om raad vragen nadat je een weekje echt alles hebt opgeschreven wat ze dagelijks eet en drinkt (suikertjes e.d. in de koffie inbegrepen!)