"Bij rusteloze benen (ook wel 'restless legs' genoemd) treedt een onaangenaam gevoel op in de onderbenen, soms ook in de bovenbenen of armen. Er is geen sprake van pijn, maar het is wel een vervelend gevoel. Het treedt vooral 's nachts op.

De oorzaak van 'restless legs' is onbekend. Oudere mensen hebben er meer kans op. De aandoening kan in zeldzame gevallen samenhangen met bloedarmoede, zwangerschap, zenuwaandoeningen, medicijnen of een te langzaam werkende schildklier.

De klachten zijn vervelend, maar behandeling is niet per se nodig.

De volgende adviezen kunnen de klachten verminderen of voorkomen dat je last krijgt.

* Stop met roken.
* Drink geen koffie vlak voor het slapengaan.
* Drink niet meer dan twee glazen alcohol per dag en
liever niet dagelijks.
* Zorg voor voldoende lichaamsbeweging overdag.
* Strek de spieren, of neem een warme douche of een
kruik. Dit kan mogelijk zorgen voor verlichting."

Het kan ook 't Restless Legs Syndroom (RLS) zijn, dit is een chronische aandoening.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

oei je hebt toch geen rusteloze benen syndroom ?
14 jaar geleden
Heel herkenbaar ..je voelt trekkingen of een soort gekriebel in de onderbenen, je móét ze dan bewegen..
Mij helpt het als ik even de voetzool en de tenen flink (laat) masseer of even ga lopen.
Het heet restless legs, meestal krijg ik het als ik veel stil heb gezeten.
De oorzaak is onbekend..
Ooit heb ik er van die kleine witte pilletjes voor gehad bij de huisarts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geen idee of het daadwerkelijk het 'restless legs sydrome" is, maar mij helpt het om áls het gebeurt mijn spieren flink te gebruiken, tot ik me beter voel. ik had het laatst in armen én benen, en ik ben dus opgestaan om spieroefeningen te doen. daarna kon ik gewoon rustig slapen.

maar tis geen fijn gevoel nee :-(
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat komt omdat je rusteloze benen hebt, oftewel restless legs.
Informatie hierover is te vinden op :

http:/www.restlesslegs.nl/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rls (restless legs syndrome) Inderdaad. Ik had het ook. Ben er 'overheen gegroeit'. Heb er nu namelijk al een hele tijd geen last meer van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Restless Legs Syndrome

Waarschijnlijk heb je er in de zomer er meer last van dan in de winter. Tip: zorg dat je slaapkamer lekker koel is, schaf eventueel airconditioning aan en doe geen fysiek zware dingen voor het slapen gaan.