Heeft iemand ook een aderontsteking in het been gehad?

Na de bevallingen van beide zoons heb een aderontsteking gehad( 2 keer dus) en precies allebei op dezelfde plek. De tweede keer was ik er eerder bij dus het deed minder pijn dan de eerste keer , heeft iemand dit ook gehad en wat is jouw ervaring? En komt het vaker voor na bevallingen? Dank voor de antwoorden ( alvast)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ik heb nu de derde, zonder bevallingen overigens, maar wel veel andere 'risicofactoren' (spataderen, roken, pil, overgewicht en al eens een diep veneuze trombose in m'n lies gehad - maar ik kan me voorstellen dat een bevalling ook voor hogere bloeddruk in vaten kan zorgen en je dus met dit soort gemene akkefietjes kan opzadelen).
Een oppervlakkige tromboflebitis, elke keer in de vena saphena magna (zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Vena_saphena_magna ). Meestal eerst jeuk, dan branderigheid, en dan zo'n streng in je been. Het geeft aan dat het vat niet in topconditie is, door wat voor reden dan ook.
Standaardbeleid hiervoor is (jaaa, daar komt die term vandaan): pappen en nathouden. Bijvoorbeeld een natte lap op de zere plek, of om je been, zorgen dat het koel blijft. In beweging blijven maar in rust proberen je been omhoog te houden (op een krukje of zo).
Als je voet opzet: 's nachts je onderbeen op een kussen.
Als je hele been dik wordt: de dokter bellen, want dat is niet goed (denk dan aan echt opvallend dikker, je hele been staat dan strak).
Doorgaans gaat het min of meer vanzelf weer over, maar je hebt kans dat dit een zwakke plek blijft.
Maak je je zorgen, wil je advies van iemand die ervoor geleerd heeft: naar je huisarts, en eventueel naar een vaatspecialist.