ik ga terug naar nederland na 8 jaar in het buitenland met een autistisch kind.. wat zijn mijn rechten?

hij heeft net de diagnosis gekregen. maar omdat ik hem 'full time' verzorging geef, kan ik niet werken. is er een uitkering die ik aan kan vragen, als de ouder van een gehandicapt kind? en ook omdat ik terug wil, zouden wij in aanmerking komen voor urgentie als wij een woning nodig zouden hebben?wat andere regelingen zouden wij in aanmerking voor komen? hoe kan ik voor een plek in een speciale school krijgen? hij is bijna 6 jaar, en heeft 2 jaar in groep 1 gezeten, en hij gaat er niet op vooruit. (maar omdat we in ierland wonen, zijn de wetten hier heel anders dan in nederland). alle informatie is welkom!

Toegevoegd na 46 minuten:
nou ik moet er bij zeggen dat toen ik nederland verliet toen ik 18 was. ik had toen nog geen kinderen. mijn zoon is in 2005 geboren, en in feite is hij ierse. hoe bedoel je dat ik mijn rechten verspeeld heb?

Toegevoegd na 1 uur:
oh en ja, ik ben een volle nederlander... alleen is mijn man nigeriaans en ik heb 4 kinderen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Je kunt (afhankelijk van de gemeente) een bijstanduitkering krijgen met als reden mantelzorg. Verder zijn er financiële tegemoetkomingen mogelijk als mantelzorger en via de Belastingdienst.
Het is echter zo dat als jouw echtgenoot een EU-verblijfsvergunning heeft, dat je moet uitkijken met uitkeringen omdat hij "niet meer dan aanvullend" recht heeft.
Jullie komen niet in aanmerking voor urgentie voor een woning. Je kunt huren via Funda, DirectWonen enz.
Met de diagnose van jullie zoon kunnen jullie contact opnemen met een school voor speciaal onderwijs. Via de Permanente Commissie Leerlingenzorg (PCL) kan plaatsing worden aangevraagd. Ik heb de site van WSNS in Tilburg toegevoegd als voorbeeldbron.

Toegevoegd na 3 minuten:
Als Nederlandse met een Nigeriaanse man (idem!) en op dit moment nog wonend in Ierland maar graag willen remigreren, heb je waarschijnlijk ook veel aan het forum www.buitenlandsepartner.nl en dan met name aan de onderwerpen over terugkeer EU-route. Verblijfsvergunning omzetten, wonen en werken zijn terugkerende onderwerpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dankjewel. die website is heel informatief. nogmaals bedankt

Andere antwoorden (4)

In de basis heb je geen rechten meer, alleen 50 euro handgeld per maand om te overleven via de gemeente. Het is hard maar het is niet anders. Met je vertrek heb je de rechten verspeeld. Ik weet dat omdat ik het zelfde heb meegemaakt in 2004.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij vrijwillig vertrek verlies je al je rechten. NL burger of niet.
1) uitkering. Je kunt proberen een bijstanduitkering aan te vragen. Maar je hebt wel een sollicitatieplicht. Je kan jezelf als mantelverzorger aanmelden. Het is afhankelijk van de gemeente of die daarvoor ontvankelijk is.
2) urgentie van woning zal op deze gronden niet lukken. Je kunt wel een huis huren van iemand die probeert zijn huis te verkopen. Vaak kan je daar met korting in omdat de huiseigenaar het liever bewoond heeft. Dan zit er dus wel een kans in dat je moet verhuizen
3) ja je kind kan toegelaten worden op een school die bij zijn behoefte past.

Toegevoegd na 11 minuten:
ps ik ga er dus vanuit dat je een geboren en getogen Nederlandse bent
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als inwoner van de EU heb je het recht om hier te gaan wonen. In uw geval zal er recht op Bijstand zijn, echter simpel is alles niet, met het aanvragen komt er meteen voor u een sollicitatieplicht, uw kind kan dan (zegt men) wel in de kinderopvang terecht, urgentie zal in uw geval niet aan de orde zijn, er zijn gevallen zo zal men zeggen die nog veel urgenter zijn. U zult vermoedelijk moeten gaan uitkijken naar een woning in de vrije sector en-of kamers, die echter niet te betalen zijn omdat uw bijstandsuitkering niet toereikend is. Het Nederland dat u achterliet 6 jaar geleden is niet meer het Nederland van nu. Men zal ben ik bang voor, weinig medelijden met u hebben, en u meer op u plichten dan op uw rechten wijzen. Plaatsing voor een speciale school gaat via een lokale toetsingscommisie, maar ik voorzie dat u kind voorlopig op het reguliere onderwijs zal moeten doormodderen, en als de tijd daar is voor een toetsing zijn de speciale scholen al het slachtoffer geworden van een keiharde bezuiniging die er nu aan gaat komen. Ik weet niet wat u inmiddels heeft opgebouwd in Ierland maar besef wat u achterlaat en hier in Nederland zal aantreffen, Nederland is kei en keihard geworden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie bovenstaande reacties. Bijstand geschied op gemeentelijk niveau. Dus raadzaam nu al in kontakt te treden (kan per e-mail) over regels tav uitkering en aanvraag voor zorg.