Hoe maak in mijn bril goed schoon?

Wat is de beste manier om mijn bril schoon te maken? Wat is goed en wat is slecht voor mijn glazen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (7)

Principieel geen schurende of scherpe reinigingsmiddelen gebruiken.
Helder water en een druppeltje vaatwasmiddel zijn voldoende.
Voor het drogen van de glazen kan je het beste een zacht doekje gebruiken; echter geen keukenrolpapier want dat is te hard en kan vooral op brillenglazen van kunststof krassen maken.

De opticien kan je bril professioneel reinigen m.b.v. ultrasone golven. Daarmee wordt ook het hardnekkige vuil op de neuskussentjes verwijderd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Brillen doekjes van de opticien kun je het beste gebruiken (er zijn complete setjes te krijgen)
Nooit je bril schoon maken met keukenpapier of je shirt.
Keukenpapier is van hout gemaakt en hierin kunnen nog kleine vezels zitten waarvan je bril gaat krassen.
Ook je shirt kan krassen geven want de hele dag hangt deze aan je lichaam om vuil te vergaren: kleine zandkorreltjes etc.
Ikzelf gebruik nu de bril poets doekjes van de Lidl. Goedkoop en snel. Let wel op dat je het doekje niet meer gebruikt wanneer het droog is.
Ik heb nu ook een goedkope bril (Hans Anders) en ben van plan om m binnenkort weer te vervangen. (binnen een jaar) Ik heb altijd dure brillen gehad en die zaten toch beter en comfortabeler. Deze maakte ik alleen schoon met de doekjes van de opticien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon afwasmiddel is altijd goed voor glas. Daarna afspoelen met heet water en dan droogwrijven met een theedoek (andere doeken zijn te hard en maken krassen in het glas).

Ik doe zelf altijd een drupje afwasmiddel op beide glazen en dan uitwrijven met de vingers, want met de vaat mee afwassen is niet heel hygienisch.

Toegevoegd na 1 minuut:
Let op: gebruik NIET de brillendoekjes van o.a. Aldi, want die kunnen ook krassen veroorzaken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het beste zijn de daarvoor bestemde brillendoekjes. Met afwasmiddel spoelen en droogwrijven met een theedoek doet ook wonderen. Poets je bril NOOIT met keukenpapier of toiletpapier. Dit schuurt namelijk kleine krasjes, wat je bril matter maakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In aanvulling op bovenstaande antwoorden:
Houdt je bril bij het schoonmaken zo vast dat er geen torsie kan ontstaan. Dus niet de ene helft van het montuur vasthouden, terwijl je het andere glas schoonmaakt. Daardoor ontstaat er beweging tussen de ene helft van het montuur en de andere, waardoor het montuur kan breken, of er een glas uit kan springen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De brilgrazen gaan heel mooi glanzen door ze met "eau de cologne" schoon te wrijven.

Door ze met spiritus schoon te wrijven heb je altijd helder zicht...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eén druppeltje dreft en afspoelen onder de warme kraan. Daarna afdrogen met een velletje van de keukenrol. Doe dit al vele jaren en heb nimmer iets van krasjes gemerkt. Geen gewone tissues gebruiken, want die laten vezeltjes achter op je glas en dan kun je weer opnieuw beginnen. Brillendoekjes of -papiertjes zijn weggegooid geld.