Als ik met de slaapkamerdeur open slaap heb ik het gevoel dat er iemand naar me kijkt. Hoe kan dit?

Ook als ik de deur dicht heb, maar boven de deken lig.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit klinkt voor mij heel vreemd. Als de voordeur maar dicht is en de rest maakt niets uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor veel mensen geeft het een veilig gevoel als bijv. de slaapkamerdeur ook dicht is. Reden is simpel, in geval er inbrekers binnen komen, kunnen zo jou niet snel bereiken.

Het beste antwoord

Kwestie van instinct: een dier (dus ook de mens) dat slaapt, is kwetsbaar. Dus zoeken de meeste dieren instinctief beschutting om te slapen.

Voor ons is dat niet meer objectief nodig, er komt geen tijger je slaapkamer binnen om je in je slaap aan te vallen. Maar het instinct bestaat nog, en uit zich in de ene mens sterker dan in de andere.

Altijd onder de dekens willen liggen, is heel algemeen. Veel mensen willen, ook al is dat qua temperatuur helemaal niet nodig of zelfs onaangenaam, altijd iets over zich heen trekken als ze slapen. Bij jou is dat instinct nog wat sterker, jij zoekt instinctief beschutting door de slaapkamerdeur te sluiten. Doe je dat niet, dan reageert je instinct door je een onbehaaglijk gevoel te geven waardoor je niet kunt slapen.

Dit is iets dat je van je af kunt zetten. Als je het vervelend vind dat je niet kunt slapen met een open deur, kun je dat oefenen, bijvoorbeeld door je iedere avond in te prenten dat een gesloten deur niet echt nodig is, en de deur eerst op een kier, en later steeds verder open te zetten. Maar als je er geen last van hebt dat je het lekkerst slaapt met een gesloten deur, kun je het net zo goed zo laten. Het is immers niet echt iets dat je belemmert in het dagelijks leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor je heldere antwoord

Andere antwoorden (7)

Je voelt je betrapt en niet voldoende beschermd. Dat zou je psychologisch kunnen uitleggen. Jij bent degene die dat kan.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
JA,ik herken dat helemaal.Ook als je alleen thuis bent en je de wc deur niet op slot doet.Het voelt gewoon raar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als ik op de wc zit en ik ben alleen thuis doe ik de deur NOOOOOOOOOOOOIT op slot.........wat zeg ik?? ik doe hem niet eens dicht!! ;-)
Je vindt diep van binnen dat je er niet zo bij zou mogen liggen en dan treedt je verbeelding in werking; stel je voor dat iemand mij zo zou betrappen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heb ik nou ook. de deur moet dicht en op slot zelfs, en de deken moet erop. Geeft een veilig gevoel denk ik. Dan pas durf ik echt te slapen. En dat terwijl ik groot ben geworden in een dorp ver weg en lang geleden, waar de buitendeur niet op slot ging in de nacht.
En sinds eergisteren heeft mijn Labrador verzonnen, dat hij mee naar boven wilt om te slapen, ergens vind ik dat fijn, nog meer bescherming ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja,en soms is het zo heftig dat je hoofd er van gaat gloeien [warm word] en of er elk moment iets kan gebeuren .de hersenen zijn ondoorgrondellijk[nog wel] .
net zoals je ,om het even waar,ergens bent en je moet gevoelsmatig een bepaalde kant opkijken [wat automatisch gebeurt]zal je zien dat iemand naar je kijkt,het spreekwoordellijke,ogen in je rug voelen branden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wel eens afgevraagd of je wellicht gevoelig bent en meer kan waarnemen, aanvoelen dan een ander?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik weet niet dat zal best zo kunnen zijn.
ik heb soms een voorgevoel dat ik ,waar ik naar toe wilde gaan,niet moet gaan .
in een paar gevallen is dat maar goed geweest ook.
ik weet,door een spelletje,dat je elkaars aura kan voelen ,toen bleek meer dan de helft van de mensen waar ik dat mee deed niks voelde maar ik kreeg tintelingen in mijn vingers en ze begonnen zeer warm aan te voelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kun je accepteren dat je zo gevoelig bent?
Ik snap het niet helemaal, als je met de deur open slaapt maar ook dicht zie ik in je verdere omschrijving. Ik heb het dus ook, maar alleen als ik met de deur open slaap, ik denk dat het komt omdat het donker is en je dingen ziet die er niet zijn ofzo, schimmen of zoiets, heb er geen verklaring voor maar ik kan gewoon niet met een deur open slapen... Bang voor insluipers en dat ze me dan pakken ofzo, brrrr....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De deur is je bescherming tussen de rest van de wereld en de kwetsbare situatie die er is als je slaapt!
Als je slaapt heb je geen controle over een aantal zaken en ben je kwetsbaarder dus moet je zorgen voor een soort van schild tussen jou en "de rest van de wereld". De deur dicht en je deken over je heen! Lekker veilig!