nog niet ongesteld. tog aan de pil? help alsjeblieft zit er heel erg mee!!

ik ben inmiddels 16 jaar geworden maar ik ben nog niet ongesteld geweest, maar ik wil wel aan de pil dus ik vroeg m af of dit wel mogenlijk is??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (4)

Vraag dat aan je huisarts die kan dan de beste pil voor je kiezen (of niet) maar zo ja, dan moet je toch een recept halen, je kan niet zomaar de pil gaan halen en gaan gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je op je 16de nog steeds niet ongesteld bent geweest, kun je het beste contact opnemen met je huisarts. Je huisarts onderzoekt je dan met een echoscopie om te kijken of er een eisprong is, want dat is het begin van je eerste menstruatie.
Als je er dan toch bent kun je ook een recept vragen voor de pil, je kunt beter beschermd vrijen dan toch straks wél zwanger zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Persoonlijk zou ik nee zeggen ga niet aan de pil als je nog niet ongesteld bent geweest.
Lijkt me niet een goed idee om al hormonen in je lichaam te gaan stoppen voordat je eigen hormoonhuishouding op orde is.

Tis trouwens niet ongewoon hoor dat je later ongesteld wordt dan gebruikelijker, zit je er heel erg mee dan kan je altijd naar de huisarts.

Maar ik mag afleiden van je vraag dat je toe bent om sex te hebben???

Doe het sowieso altijd eerst met condoom. Pas als je na een aantal maanden je laten testen en dan pas zonder.
Jij bent de baas over je eigen lichaam
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat herhaling vaak helpt: "meerdere mensen vinden hetzelfde", zeg ik ook ga eerst met je huisarts praten. Je bent laat met je menstruatie en dat kan een reden hebben. Sluit eerst uit of er iets is waardoor dat wat lang op zich laat wachten. Schaam je er niet voor want een huisarts heeft alles aan een lichaam al vele malen gezien en de meeste kwalen zijn niet vreemd voor hem/haar.
Wil je graag naar een vrouwelijke arts hiervoor en heb je een mannelijke? Vraag of hij je wil doorverwijzen naar een vrouwelijke collega. Zorg dat je weet waarom je menstruatie uitblijft. Daarna kun je met je arts overleggen of het goed is om toch aan de pil te gaan.
Mijn gevoel zegt nog even van niet omdat de pil hormonen bevatten en jouw hormoonhuishouding loopt niet zoals dat zou moeten.
Wees wijs meid en ga dus eerst naar de dokter en als je toch wilt vrijen, doe dat dan sowieso met condoom, pil of niet! De pil beschermd je niet voor SOA's.

Succes en doen hoor! Je lijf is zo belangrijk.