Knie pijn, zijn het groeipijnen?

Ik heb al een zo'n 4 jaar last van mijn knieeën (ik ben nu 14jaar oud) dan had ik soms gewoon een uur of 2 last en dan was het wel weer weg. alleen sinds 2 of 3 weken is de pijn echt ondragelijk! Dan heb ik gewoon echt dag en nacht pijn, gehurkt/bukken/traplopen of op mijn knieeën zitten kan al haast niet!! Mijn doktor heeft destijds gezegt dat het groeipijnen waren en dat het zo'n 5jaar kan aanhouden maar ook maar 2 jaar ofso, alleen maakt onze doktor wel vaker fouten.. En heb ik er nu al zo'n 4 jaar last van. Maar als dat soort dingen als traplopen en bukken al bijna niet meer kan vraag ik me toch af of het groei pijnen zijn.. Wie weet meer?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (6)

Verdikte meniscus, maar op die leeftijd komt dat zelden voor. Symptomen zijn wel ongeveer gelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk kan je arts toch gelijk hebben. Hij is tenslotte arts.

Maar het kan ook het patellofemoraal pijnsyndroom zijn. Dat is een aandoening met als voornaamste klacht pijn in een of vaak ook beide knieën, die men vooral bij adolescenten en jonge volwassenen aantreft.

Kenmerkend is het optreden van pijn in de knie als de knieschijf tegen het dijbeen wordt gedrukt. Dit treedt vooral op bij lopen, traplopen of fietsen. Ook bij lang zitten kan de pijn optreden.

De aandoening is pijnlijk en kan de meestal jonge patiënten erg ongerust maken.

Deze angst is onterecht; de aandoening is geen voorbode van vroegtijdige slijtage en gaat in het algemeen na enige maanden tot jaren vanzelf over.

De meest gepropageerde behandeling is versterking van de quadricepsspier, dit is de grote dijspier die zich aan de voorkant van het bovenbeen bevindt. Deze spier moet door gerichte krachttraining worden geoefend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een vriend van mij had dat ook toen die 15 was, hij heeft een operatie ondergaan en is er sinds dien vanaf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk wel! Ik heb zelf vroeger groeipijn in mijn hielen gehad! Wat resulteerde in speciale lelijke schoenen en stoppen met de leukste sport voor mij: voetbal. Het enige wat ik mocht doen was zwemmen! Dit een aantal jaar gedaan, tot mijn 17 de waarna ik weer durfde en kon voetballen. De pijn kon soms zo erg zijn dat ik amper kon lopen, maar vertrouw je heg niet; zeg het nogmaals tegen je ouders en ga naar een fysiotherapeut. Hoeft niet via de huisarts!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn dokter zei het zelfde, en dat het rond je 18 ongeveer over is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En de orthopeed zei dat ook!
Ik ben nu 1.78m en heb een tijd wel gehad dat ik 2 cm per maand groeide.
Ik had ook regelmatig pijn in mijn knieen. Ik had het vooral aan de binnenkant van mijn knieen en je voelde dan ook dat er dingen strak stonden. Herken je dat?
Groei je inderdaad ook hard?
Je zou kunnen beginnen met jezelf regelmatig te meten, en kijken of je inderdaad groeit. Als blijkt dat je flink groeit, zou het kunnen kloppen, maar als je nu niet of nauwelijks groeit, (2 cm per maand is dus erg veel) dan heb je reden om terug te gaan naar de dokter.
Als je zulke pijnen zou hebben terwijl je nauwelijks groeit, dan mag hij/zij er nog wel eens naar kijken.
Je kan ook kijken naar broeken van een paar maanden geleden, zijn die ondertussen te kort?

Maar ja, ondanks dit alles, als jij ondraaglijke pijnen hebt, dan lijkt me dat genoeg reden om terug te gaan naar de dokter. Misschien kan je er iets voor krijgen, of kan die er nog eens naar kijken, of het ECHT niet iets anders is.
Bij mij hielp trouwens warm maken, dan werd de pijn wat minder.

Ik hoop dat je wat aan die pijn kan doen. Ik weet zelf hoe vervelend het is!