Is pasta carbonara niet gevaarlijk door de rauwe eieren?

Daar kan je toch salmonella van krijgen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
18.6K

Het beste antwoord

De kans dat je hierdoor een besmetting krijgt, is erg klein. Ik zou het niet doen als je (of een tafelgenoot) zwanger bent, met kleine kinderen en ouderen ook een beetje oppassen, maar verder moet 't kunnen.
En voor het geval je je toch zorgen maakt: Wij gebruiken altijd een recept uit een AH-boek van jaren geleden, daar zitten gewoon gekookte eieren in stukjes door, ook erg lekker, al is het natuurlijk niet zo authentiek
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee hoor door de temperatuur van de de pasta is het ei niet meer geheel rauw. Dus is het niet gevaarlijk. Ook is het zo dat maar een op de 10000 eiren besmet is. Maar je kan hef best eten hoor..!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rauwe eieren zijn in principe alleen gevaarlijk voor hen met een zwakke gezondheid, zoals kleine kinderen, zwangere vrouwen en ouderen.
Mensen met een goede gezondheid kunnen zonder teveel angst rauwe eieren nuttigen, bijvoorbeeld in carbonara, maar ook chocolademousse, of in een glas cognac.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat er in cognac rauwe eieren zitten is nieuw voor mij
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cognac wordt niet bereid met rauwe eieren, maar sommige mensen vinden het nodig cognac met een rauw ei te drinken. Zo zijn er wel meer alcoholische cocktails waar rauw ei aan wordt toegevoegd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik drink rauwe melk. Heerlijk. En rauwe eieren ga ik binnenkort eens proberen in een smoothie. Overigens zowel rauwe melk als rauwe eieren, zou ik alleen van een biologische boer willen hebben.
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rauwe melk vind ik ook veel smakelijker dan gepasteuriseerd. En behalve biologisch, natuurlijk ook wel kakelvers!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je, Conan! Rauwe eieren vind ik toch een beetje eng. Maar dat komt door de slijmerigheid. Natuurlijk hypocriet, want als ik ze gaar wil ik ze wel en in principe is het gewoon hetzelfde ei.
Maar het stuit me gewoon tegen de borst.
Rauwe melk zou ik wel eens willen proberen, maar daar weet ik niet aan te komen.
Ik vind het wel erg mooi dat jullie, Conan en SuzyQ, dat gebruiken. Het heeft iets eerlijks en romantisch...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@SuzyQ: Inderdaad veel lekkerder en vol met gezond vet.
De boer verkoopt het zeker kakelvers! En al zouden de eieren een week oud zijn, dan nog zijn ze veel lekkerder dan die smakeloze dingen uit de supermarkt.
Kocht laatst bij een snackbar een broodje ei. Dat smaakte helemaal nergens naar!! @Nyx: Misschien is rauwe melk drinken samen met jou wel heel romantisch..., maar in mijn uppie vind ik er niets romantisch aan!
Het is wel heel eerlijk voedsel!! En het is gewoon leuk om je voedsel op de boerderij te halen. Vraag aan de boer waar de melk vandaan komt, en hij neemt je mee naar de koe. Vraag in de supermarkt waar de melk vandaan komt, en ze weten het niet, of ze nemen je mee naar de vrachtwagen...
Toch nog even een tip:

Om er zeker van te zijn dat de pasta wel salmonella vrij is kan je de temperatuur meten nadat de eieren zijn toegevoegd.

Boven de 65 graden zijn de eieren warm genoeg en
kan je zonder zorgen genieten van deze heerlijke pasta.