Waarom hoor je nooit dat een huisdier longkanker heeft door meeroken?

Misschien is dit een vreselijk domme vraag, maar ik ben er serieus benieuwd naar, dus dat moeten jullie me dan maar vergeven! ;-)
Als meeroken echt zo slecht is zouden honden en katten dan ook geen longkanker moeten krijgen? Of zijn ze hier ongevoelig voor (wat mij sterk lijkt aangezien ze alle andere soorten kanker ook kunnen krijgen) En zou het anders kunnen bewijzen dat t wel meevalt met dat meeroken?
Ben erg benieuwd naar de antwoorden!

Weet jij het antwoord?

/2500

de hond van mijn buurvrouw is overleden aan longkanker. hij had de longen van iemand die 25 jaar rookte terwijl de hond 8 was. de buurvrouw rookt nu buiten voor haar andere malthezers. maar het is bewezen dat deze hond dood is gegaan door kanker als gevolg van meeroken.

Bronnen:
http://www.trouw.nl/krantenarchief/1992/04...

ik denk zeker dat meeroken schadelijk is voor katten. niet alleen vanwege de dampen die ze inademen, maar ook omdat ze zich schoonlikken. dus ook het gevaar van gezwellen in de bek, slokdarm en maag is aanwezig. meestal zullen de katten niet oud genoeg worden om daadwerkelijk kanker te ontwikkelen, maar het kan dus wel.

Ik denk dat je er nooit van hoort omdat als je hond doodgaat je misschien niet altijd gaat onderzoeken waarom dat zo was. Maar ik denk dat dat wel degelijk kan voorkomen!

Ik denk dat het wel schadelijk is voor dieren, maar dat de meeste dieren niet oud genoeg worden om aan kanker dood te gaan.

kanker onder huisdieren komt redelijk vaak voor. niet alleen longkanker, maar ook andere soorten. net als bij rokers niet alleen longkanker voorkomt. ik hoor het wel vaker hoor, het is niet echt bijzonder dat een hondje dat zijn leven slijt op een flatje met zijn kettingrokende baasje aan een of andere kanker overlijdt. maar soms ook niet...net als dat sommige baasjes stokoud worden ondanks het roken. de ene hond of kat is de andere niet, net zomin als het baasje... Dat je er niet zoveel hoort over meeroken met het baasje, komt denk ik doordat dieren wat dat betreft niet belangrijk zijn. We zijn oh zo dol op ze, maar zullen er echt geen sigaret minder om roken...

Bedenk dat een roker heel veel meer blootgesteld wordt aan teer en nicotine dan een meeroker. De meeroker ademt als het ware sterk verdunde rook binnen, afhankelijk van de ventilatie van de kamer. En dit geldt niet alleen voor menselijke meerokers, maar ook voor dieren.

Ik heb echter wel eens gehoord/gelezen dat men een proef heeft gedaan met het opzettelijk laten roken van sigaretten bij apen (afschuwelijk dat men dat doet...) maar dat geen van de apen (ik geloof chimpansees) longkanker kreeg. Misschien is er wel een "gen" gekomen/ge-evolueerd toen men (de mens) begon met roken en is dat "gen" niet bij niet-rokende dieren ontstaan/ge-evolueerd. Hetzelfde zou nl. kunnen gelden voor overgewicht of diabetes II, dat komt m.i. niet voor bij dieren die vrij in de natuur leven (of hun extra gewicht moet even een functie hebben), maar komt wel weer voor (soms) bij huisdieren die door ons mensen te veel zijn gaan eten. Ik vind dit trouwens helemaal geen domme vraag !

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100