Hoe werkt een ruggenprik?

Tweedelige vraag; Hoe kan het dat de verdoving alleen 'beneden' werkt? en: Hoe werkt de verdoving zelf?

Toegevoegd na 1 dag:
Ter verduidelijking; 'beneden' is vanaf het middel naar beneden toe. Hoe het wordt toegediend is niet zo interessant, wat ik wil weten is, hoe zorgt de verdoving ervoor dat je geen pijn voelt? (Hoe werkt het?).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Als het onderste deel van het lichaam moet worden verdoofd, bijvoorbeeld bij een operatie in de buik of aan een been, kan een ruggenprik worden gegeven. Dit is een injectie tussen de ruggenwervels. Er zijn twee vormen: de spinale en de epidurale anesthesie.

Bij de spinale anesthesie wordt het verdovingsmiddel via een dunne naald direct in het vocht rond de zenuwen in het ruggenmerg gespoten. Het deel van het lichaam beneden het punt van de injectie wordt gevoelloos. Deze vorm van verdoving werkt twee tot zes uur.

Bij de epidurale anesthesie wordt een deel van het lichaam gevoelloos doordat zenuwen worden verdoofd die uit het ruggenmerg treden. Dit gaat via een dun slangetje dat met een hol naaldje tussen de ruggenwervels wordt ingebracht. Door dit slangetje wordt de verdovingsvloeistof gedoseerd. Ook na de operatie kan zodoende nog een pijnonderdrukkend middel worden toegediend. De anesthesist komt elke dag langs voor controle.

Toegevoegd na 1 dag:
Bij verdoving worden zenuwen gevoelloos gemaakt met chemische stoffen. Door het ruggenmerg als geheel of uittredende zenuwbundels als deel gevoelloos te maken verdoof je het gehele onderlijf of het lichaamsdeel dat door die zenuwbundel wordt verzorgd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi verhaal, maar het geeft geen antwoord op één van beide vragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjewel. Bij verdoving worden zenuwen gevoelloos gemaakt met chemische stoffen. Door het ruggenmerg als geheel of uittredende zenuwbundels als deel gevoelloos te maken verdoof je het gehele onderlijf of het lichaamsdeel dat door die zenuwbundel wordt verzorgd. Bedoelde je dat?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ah nu begrijp ik het eerste gedeelte van mijn vraag. Ik nam eerst aan dat het verdovingsmiddel op de één of andere manier naar de zenuwuiteinden liep, maar in feite leg je halverwege een kink in de kabel (Vandaar dat ik afvroeg waarom het wel de ene kant op loopt en niet de andere). Het is me echter nog niet duidelijk hoe zo'n verdovingsmiddel dan een zenuwbundel uitschakelt.

Andere antwoorden (1)

Ik heb een maand geleden voor een operatie een ruggenprik gekregen. Bij mij werd er een klein buisje in mijn rug geprikt die constant pijnstillers in mijn lichaam 'spuit'. Hierdoor bouwt je lichaam, wat ze noemen, een 'spiegel' op en dat zou de pijn moeten verdoven. Op je eerste vraag kan ik geen antwoord geven, omdat ik de vraag niet begrijp. Ik ben aan mijn longen geopereerd, dus dat was 'boven'.