ik ben onlangs in een korte periode vrij veel aangekomen en nu heb ik overal lelijke stretchmarks. op mijn borsten, armen, benen. gaan deze weg?

of worden ze minder zichtbaar? en wat kan ik er tegen doen? over een paar weken ga ik op vakantie en ik voel me totaal niet comfortabel in een bikini. het zit me erg dwars. ik heb het al moeilijk genoeg met al dat gewicht weer verliezen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (5)

Ze worden alleen minder zichtbaar voor zover ik weet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is eigenlijk geen goede therapie voor striae. Ze worden vanzelf minder zichtbaar in de loop der jaren, maar verdwijnen niet. Van lokaal tretinoïne crème wordt enig effect beschreven in het vroege stadium. Er wordt uitbundig geadverteerd voor cosmetische crèmes en schoonheidsbehandelingen tegen striae, maar die zijn niet effectief. De rode component in het beginstadium kan minder zichtbaar worden gemaakt met vasculaire lasers zoals de 585 nm pulsed dye laser met lage energie niveau's (2-4 J/cm2), en met IPL (Intense pulsed light). Ook herhaalde chemische peeling met 15-20% trichloorazijnzuur wordt gesuggereerd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Striae kun je op geen enkele manier voorkomen, want als je het niet krijgt van het aankomen, krijg je het wel van het groeien. (Zo heeft mijn - altijd slank gebleven en nog altijd slanke-man meer striae dan ik, vooral op armen en benen en billen. Bij mij is het echt de buik en de borsten en de binnenbenen - voor zover er nog sporen van te zien zijn.

Vooral in het begin is het vreselijk ; die dikke rode lelijke kabels overal. Ik kan je echter uit ervaring vertellen dat ze -na lange tijd- zo vervagen, dat je ze eigenlijk - zeker van een afstandje- nauwelijks meer ziet. En het grappige is : ze komen ook niet meer terug. Ik heb tijdens mijn eerste zwangerschap flink striae op mijn buik gekregen (terwijl ik nauwelijks dikker ben geworden, maar blijkbaar was dat net ' de druppel' voor de rekbaarheid van mijn buik). Bij de tweede zwangerschap was ik ietstiepietsie dikker, en toen is alleen boven de al bestaande striae nog een klein donkerrood streepje gekomen - dat inmiddels ook verdwenen is.

Dat verdwijnen - althans, zo ver verdwijnen tot het alleen nog lichte glanzende strepen zijn - duurt wel een jaar of 5 tot 10. Smeren - met eender wat - helpt eigenlijk niet of nauwelijks, maar wil je het toch proberen, dan kun je net zo goed olijfolie nemen als hele dure creme.

Ik zou voor de vakantie gewoon lekker een mooi badpak kopen. Dat staat eigenlijk vrijwel iedere vrouw (een heel enkele uitzondering daargelaten) beter dan een bikini, en je zult je er stukken comfortabeler in voelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Striae wordt veroorzaakt door scheurtjes in de huid omdat het lichaam sneller groeit dan de huid.

Ik heb zelf altijd gedacht dat t niet verdwijnt, maar minder zichtbaar wordt omdat de striae dezelfde kleur als de normale huid krijgt. Echter in bijgaande link van mens en gezondheid wordt anders gesuggereerd. Dus aan de slag maar :-)

Ter voorkoming van striae heb ik tijdens mijn zwangerschap als een dollen met een goedje van vichy (apotheek) gesmeerd. Ik ben er
-ondanks een enorme zwangerschapstoeter- zonder huidscheuren vanaf gekomen.

Fijne vakantie alvast!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had precies hetzelfde en nu is alles weg! Ik heb bio-oil gebruikt! Kun je gewoon bij drogisterijen kopen!