Wanneer is iemand linkshandig?

Stel: ik schrijf met links maar gooi met rechts. Geloof me, ze bestaan!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (9)

Jij bent linkshandig als je schrijft en rechtshandig als je gooit. Zo simpel is het.

De meeste mensen zijn puur rechtshandig, gebruiken hun linker hand alleen als vasthouder en hun rechterhand voor gereedschap.
Linkshandige mensen hebben vaak enkele dingen die ze wel rechts doen, zoals bijvoorbeeld knippen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie de link die ik erbij gevoegd heb!

Je bent linkshandig als links je voorkeurskant is.

Ik schrijf ook met links en heb zelf ontdekt dat ik de fijne motoriek met links doe en de grove motoriek met rechts dus gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Officieel 'ben je' de hand die dominant is. Dit kán je schrijfhand zijn, maar hoeft absoluut niet. Er zijn veel linkshandige die rechts schrijven (daar linksschrijven vroeger verboden was) maar dit kan ook anderssom, dat je dus rechts bent maar links schrijft. Meestal is de hand waarmee je iets vangt dat plotseling naar je wordt gegooid (bijvoorbeeld sleutelbos), waarmee je gooit, de hand die je uitsteekt om jezelf op te vangen als je valt, waarmee je het liefst dingen oppakt etc je dominante hand. Je kunt dus je linkerhand als schrijfhand hebben, maar als je al die andere dingen met rechts doet, ben je toch rechts.

Er is een heel kleine groep mensen die geen voorkeurshand hebben. Dit noem je ambidextrie. (http://nl.wikipedia.org/wiki/Ambidextrie). Zelf ben ik van geboorte af aan ambidexter, wat in houd dat zowel links als rechts even sterk ontwikkeld zijn. Ik gooi/vang de ene keer met rechts, de ander met links, ik pak dingen dan weer met de 1, dan weer met de andere hand, en zodoende kan ik ook met beide handen goed en netjes schrijven. Maar de kans dat je geboren bent met ambidextrie is heel klein (maar het kan dus wel).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als hij met links tekend of schrijft
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent dan in sommigen gevallen links handig en sommige gevallen rechthandig. Dus jij hebt van bijde termen in je huis.. je bent links handig als je bijv, gooit met links en slaat met linkt en schrijft met links.. Als je je rechter hand moeilijk gebruikt bij gevallen zoals schrijven en gooien of slaan dan ben je links handig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je schrijft met links, maar gooit met rechts ben je toch linkshandig. Je bent ...handig met de hand waarmee je hebt leren schrijven. De hand waarmee je de letters voelde in de eerste klas van de basisschool, daarmee ga je later ook schrijven.
Het is, zoals je zelf ook al zegt, logischer om ook dan links te gooien. De hand waarmee je schrijft is vaak ook de hand waarmee je dingen doet. Daarom is je schrijfhand automatisch hoe je bent. Linkshandig dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik schrijf links ,tennis rechts ,inschenken links en rechts ,soep eten links ik weet het niet ,bal gooien rechts Boks houding rechts wel heel linke linkse :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In 1933 heeft Coren een test gemaakt waarmee je kan testen of je links- of rechtshandig bent. In de bron wordt het via de computer 'berekend', maar je kan de test ook gewoon zelf doen:
Vragen
1. Met welke hand schrijf je gewoonlijk?
2. Met welke hand teken je?
3. Welke hand gebruik je om een bal te gooien waarmee je een doel moet raken?
4. In welke hand houd je een tennisracket,squashracket, etc. vast?
5. Met welke hand houd je een tandenborstel vast?
6. Met welke hand houd je een mes vast als je dingen snijdt?
7. Met welke hand houd je een hamer vast als je op een spijker slaat?
8. In welke hand houd je een lucifer vast die je wilt onsteken?
9. Met welke hand houd je een gummetje vast?
10. Met welke hand pak je de bovenste kaart van een stok als je aan het delen bent?
11. Met welke hand houd je een draad vast die je door het oog van een naald wilt doen?
12. In welke hand houd je een vliegenmepper vast?

De uitslag
33 tot 36 punten sterk rechtshandig
29 tot 32 punten gematigd rechtshandig
25 tot 28 punten zwak rechtshandig
24 punten ambidexter
20 tot 23 punten zwak linkshandig
16 tot 19 punten gematigd linkshandig
12 tot 15 punten sterk linkshandig

Toegevoegd na 2 dagen:
Je krijgt voor rechts 3 punten, voor allebei of afwisselend 2 punten en voor links 1 punt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3 punten lijkt me logisch en als je je beide handen gebruikt kan je de punten verdelen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ goed antwoord ik had 24 punten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oeps, vergeten toe te voegen, stata er nu wel bij
vouw je handen, de pink die onderaan zit, is van je dominante hand