Kan het gevaarlijk zijn als er veel röntgenfoto's worden gemaakt ?

Er zijn laatst meer dan 10 röntgenfoto´s gemaakt, volgende week moet ik voor een scan en ook naar de tandarts die vast ook weer foto's maakt. Zijn er richtlijnen voor een maximale stralingsdosis bij foto's ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.6K

Antwoorden (4)

Je arts vindt het blijkbaar nodig.
Vertel de tandarts wel dat je er pas 10 kreeg.
Er zijn richtlijnen voor max stralingsdoses, daar houdt men zich aan.

Voor het maken van een röntgenfoto wordt gebruik gemaakt van ioniserende straling, kortweg straling genoemd. Er zijn zeer veel studies naar gedaan naar de effecten ervan als gevolg van de toepassing van de atoombom als oorlogswapen, maar ook door bestudering van het gebruik van straling voor medische toepassingen. Door deze kennis kunnen de risico’s thans goed worden ingeschat en worden vergeleken met andere risico’s.

Iedereen staat dagelijks bloot aan straling. Het gaat hier om zeer geringe hoeveelheden achtergrondstraling, welke wordt uitgedrukt in milliSievert (mSv). In Nederland ontvangen wij hiervan ongeveer 2 mSv per jaar, door straling uit de aardbodem, uit het heelal en bijvoorbeeld ook uit bouwmaterialen als gips en beton. In hooggelegen en bergachtige oorden kan deze achtergrondstraling zelfs oplopen tot 10 mSv per jaar. De dosis van een gewone röntgenfoto van hart en longen komt overeen met de dosis die men oploopt tijdens een vliegreis naar Japan. Deze bedraagt ongeveer 0,09 mSv.

Aan het niet maken van röntgenfoto’s, die wel noodzakelijk zijn, kleeft dus ook een risico. Bijvoorbeeld, een longontsteking die niet ontdekt wordt, en daardoor ook niet behandeld wordt, kan levensbedreigend worden.

De risico’s van het wel maken en het niet maken van foto’s dienen tegen elkaar afgewogen te worden en een röntgenonderzoek dient alleen te worden uitgevoerd als dit gerechtvaardigd is, d.w.z. als het te verwachten voordeel voor de patiënt duidelijk groter is dan het mogelijke nadeel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Röntgenstraling verhoogd de kans op mutaties (verandering van het genotype in een cel, fenotype is wat vast staat over je uiterlijk). Een mutaties is niet erg zolang het niet in een zaadcel/eicel gebeurd. Als die zaadcel/eicel word bevrucht is er grote kans op albino-kinderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij de tandarts maken ze bijna overal om de 2 jaar foto's. Geef aan dat je bij je volgende controle foto's wilt laten maken. Omdat je nu al 10x met röntgenstraling in aanmerking bent gekomen in een korte tijd. Dat zal geen probleem Zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De straling die je te verduren krijgt door de tandartsröntgenapparatuur is zo goed als te verwaarlozen. De hoeveelheid straling hangt namelijk af van de dikte van de weefsels waar die straling doorheen moet.