Moet ik er iets van zeggen tegen mijn vriendin, of niet? En zo ja, wat dan? (zie uitleg)

Mijn beste vriendin en ik zijn al 18 jaar bevriend (sinds de basisschool).
De afgelopen 5 jaar woonden we allebei in een andere stad en zagen elkaar daardoor niet zo vaak.
Nu wonen we net als vroeger weer bij elkaar om de hoek, waar we beide voor gekozen hebben en erg blij om zijn.

Mijn man en ik zijn beide gastvrije mensen en nodigen vaak vrienden uit om bijv. te komen eten of een wijntje te drinken ofzo.
We vroegen dit dus ook af en toe aan mijn vriendin en haar vriend en dat was altijd heel erg gezellig. (N.B. het is echt niet zo dat we het té vaak vroegen)

Het valt heel erg op dat zij ons vrijwel nooit uitnodigen en dat ging mij irriteren. Ik nodig haar nu niet echt meer uit, want ik vind dat het ook wel van haar kant mag komen. Feit is dat we elkaar dus weinig zien en dat is echt jammer!

Ze blijkt verder ook geen vrienden te hebben, ze ziet verder hooguit wat vrienden van haar vriend. En dat vind ik ook erg zonde, want ze had vroeger wel ook zelf vrienden.
(haar vriend houdt haar overigens niet weg van mensen hoor! Zo komt het misschien een beetje over als ik het zo nalees)

Wat te doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.8K

Het beste antwoord

Mensen zijn nu eenmaal verschillend en dat zij jou niet vraagt wil niet zeggen dat zij het contact niet gezellig vindt

Wij hebben zelf ook een paar van die vrienden, op de één of andere manier is het zo gegroeid dat wij altijd DAAR afspreken. Zij houden van experimenteel koken en wij houden vooral van experimenten proeven en niet zo van koken. Uiteindelijk viel het MIJ ook op dat ze al jaren niet bij ons waren geweest en toen heb ik dat maar eens gezegd, dat ik me bijna moeilijk ging voelen omdat wij altijd maar op visite kwamen, toen hebben we het maar weer eens andersom gedaan hoewel ze ons verzekerden dat het hun niks uitmaakte.

Op de één of andere manier heb ik het gevoel dat het " uit en thuis" nooit helemaal eerlijk is verdeeld. EN dat sommige mensen het nu eenmaal leuker vinden mensen thuis te ontvangen dan anderen. Voor sommige mensen is mensen thuis ontvangen behoorlijk stressvol, VOORAL als het vrienden zijn waar het altijd een heel ongedwongen sfeer is thuis, dan kunnen ze het idee hebben wat tekort te schieten (of ze denken dat ze niet zo handig zijn met de hapjes ed).

Maar als het jou is gaan storen is het dus niet goed. Ik zou het dan inderdaad eens zeggen, gewoon: hebben jullie zin weer eens af te spreken, en als ze dan zeggen, ja leuk, zeg je: he, kunnen we niet eens bij jullie afspreken, daar zijn wij zo lang niet geweest, dat zou ik heel leuk vinden.

En als je dan daar bent geweest zeg je: leuk zo, laten we het vaker hier doen......
amigo
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vette plus van mij! Er zijn nu eenmaal mensen die erg handig zijn in het ontvangen van gasten, en anderen die totaal in de stress schieten van: wat voor hapjes moet ik maken, m'n hele huis moet eerst schoon, enz enz. Zie het zo: de ene is met veel plezier een heel goede gastvrouw, maar de andere is veel beter geschikt als gast ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt, ik denk dat ze het wel heel leuk vindt om af te spreken, maar ze wil zelf altijd de perfecte gastvrouw zijn en daardoor heeft ze denk ik het gevoel dat ze zo ongeveer een taart moet gaan bakken als ik een kop thee kom drinken, maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet! Het afspreken hoeft echt niet bij haar te zijn, maar het initiatief om af te spreken (waar dan ook) mag toch wel een keer van haar komen, dus ik zal het wel een keer ter sprake brengen. En de een vindt het volgens mij idd gewoon leuker makkelijker om mensen uit te nodigen dan de ander, dat moet ik gewoon accepteren. Groetjes!

Andere antwoorden (8)

Heb je wel eens voorgesteld om bij hun te komen? Misschien dat als je een vraagt van zal ik dit keer bij jullie komen, dat ze dan jullie ook vaker gaan vragen. Of bespreek het een keer voorzichtig met haar. Dat jullie bijvoorbeeld afspreken de ene keer bij jullie en andere keer bij hun.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou ook mijn advies zijn: stel haar voor bij hen af te spreken. Neem je lekkere hapjes mee (verlaagt de drempel weer). En jullie daar eenmaal eens geweest zijn, nodigt ze je misschien daarna vaker uit. Voorstel om het met haar te bespreken en dan de ene keer bij jou en dan bij mij zou ik niet doen. Kan onnodig beladen zijn.
Je kunt wel aan het eind van de afspraak bij haar roepen: laten we gelijk de agenda trekken voor de volgende x. En dan bij ons. En dan de keer daarna weer bij jullie, hahaha!
het moet toch echt van haar kant komen, ik heb ook een tijd een vriend gehad, waarvan ik telkens moest vragen of we iets gingen doen, hij vond het zeker wel leuk, maar deed dat zelf gewoon niet. ik heb het het toen wel duidelijk gemaakt en toen ging hij het toch (al was het met moeite) zelf ook doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou haar gewoon vragen of ik de volgende keer bij haar mag komen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze is al 18 jaar je BESTE vriendin schrijf je zelf....dus: praten!!!
Niet in de verwijtende sfeer, maar vraag eens aan haar, of daar een reden voor is. Het kan heel goed zijn, dat het helemaal niks met jou te maken heeft.
Vertel haar hoe het voor jou voelt, dat ze jullie niet uitnodigt, dat je dat jammer vindt.
Persoonlijk vind ik het een beetje kinderachtig, dat je haar nu ook niet meer uitnodigt, zonder het met haar te hebben besproken, eerlijk gezegd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankje!
MIsschien is het zo, maar dat zul jij beter weten, dat ze het niet zo breed hebben en dat zo'n samenzijn een aanslag op hun budget is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is bij mij ook een tijd zo geweest en ik durfde het niemand te vertellen. +
Je hebt nu ook geen contact terwijl je het zelf wel wilt uit je verhaal begrepen. Gewoon wanneer ze weg gaan "was gezellig, volgende keer bij jou?" hoe langer je wacht des te lastiger dit word, wat ga je na zoveel tijd zeggen als verklaring? Eerlijk & open
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begrijp je niet zo goed. Wat is eigenlijk jouw probleem?
Dat zij jullie niet uitnodigt? Het is bij vriendschap toch niet zo dat je iets doet omdat je iets terug verwacht? Je gaat toch niet de aantal keren tellen dat jij ze hebt uitgenodigd?

Onze beste vrienden komen misschien 5x bij ons en wij maar 1x bij hun. So what? Zij vinden het fijner bij ons omdat het lekker rustig is (zij hebben nog kinderen thuis wonen en wij niet). Ook eten ze veel vaker bij ons dan wij bij hun. Ik sta daar nooit bij stil. Soms gaan wij spontaan bij ze langs en dat kunnen ze ook waarderen.

Je moet het doen als je er zelf achter staat en het gezellig vind, niet omdat je (misschien onbewust) iets terug verwacht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jullie wonen nu weer bij elkaar om de hoek. Gaan jullie dan niet af en toe bij elkaar koffie ('s morgens) of thee ('middags) drinken zonder de mannen erbij?

Ik zou het gewoon met haar bespreken. Per slot van rekening is ze al 18 jaar je vriendin. Je hoeft niet te zeggen dat het je irriteert maar zeg dat je je erover verwondert dat zij vaak bij jullie eten/aten maar jullie haast nooit bij haar. En vraag haar dan waardoor dat komt/kwam. Aan haar reactie zal je wel kunnen aflezen of zij die etentjes eigenlijk wel wil en of zij bereid is jullie ook daarvoor te ontvangen. Houd het anders alleen bij koffie en thee. Het zou best kunnen zijn dat een van de mannen de andere niet mag of dat de andere man jou niet mag zonder dat dat getoond wordt. Ik weet waarover ik het heb want ik maak dat zelf steeds mee en weet van beide mannen dat ze de andere man niet mogen maar als we bij elkaar zijn doet iedereen poeslief.