hoe slaapt men nu het best ?

met zijn /haar hoofd in welke richting ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
Dat kan je niet in z'n algemeenheid stellen, want dat is persoonlijk. Is ook afhankelijk van de voorkeursslaaphouding (buik/rug/zij), en of men links- of rechtshandig is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je neus richting het oosten is het beste ivm het opkomen van de zon en de draairichting van de aarde, maar wel opletten dat je tenen in de richting van je badkamer liggen en je neus in de richting van je wekker... Pff slaap gewoon hoe je zelf wil slapen? ;) dan slaap je toch het beste? Geforceerd slapen op ervaringen van andere mensen kan nooit goed zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oeps STK87.... ik heb je adviezen gisteren opgevolgd, maar ik heb geen oog dicht gedaan ;-))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach wat dom van me, ik vergat even dat je je linker elleboog perse in een hoek van 114,7 graden moet leggen, onthoud hierbij dat elke afwijking resulteert in acute chronische slaapproblemen waarbij je dus idd geen oog dicht doet. Dat verklaart alles (: Slaap lekker en let op die elleboog
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Had je DAT nou niet even eerder kunnen zeggen??
Bedankt voor je toevoeging, ik ga zo even droog oefenen op die 114,7 graden ;-)))

Het beste antwoord

Veel gehoord, maar onbewezen: met je hoofd naar het noorden slapen, in de richting van het magnetisch veld van de Aarde is goed voor de nachtrust. Baat het niet, dan schaadt het niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Er is geen voorkeursrichting om te slapen.

Er zijn wel vele geloven die een voorkeursrichting aangeven. Het probleem is dat die geloven elkaar tegenspreken. Daar kom je dus niet verder mee.

Door gewoon te proberen, is geen voorkeursrichting gevonden. Je slaapt in alle richtingen even goed.

Wat *wel* uitmaakt, is de richting ten opzichte van de deur en het raam. Da's een heel oud psychologisch principe: eventueel gevaar komt meestal via de deur binnen, dus je wilt vanuit je bed de deur kunnen zien.

Om dezelfde reden voel je je prettiger wanneer je hoofdeinde tegen een muur staat (da's veilig), dan wanneer het voeteneinde tegen de muur staat en het hoofdeinde in het midden van de kamer.

Nu hoef je al die psychologische principes echt niet te kennen om de beste plek en richting voor je bed te bepalen. Die voel je namelijk zelf wel aan - je bent immers een psychologisch wezen! ;-)

Zet je bed dus op een plek waar jij je goed bij voelt. Dat feit alleen al helpt prima om goed te kunnen slapen.

Verder gelden wat algemene principes die niet van de plek afhangen, maar wel van de omstandigheden. Dat zijn dingen als temperatuur, licht en geluid. Een goede slaapkamer is niet te warm, en zeker niet bedompt. Verder moet het 's nachts donker zijn - hoe donkerder, hoe beter je slaapt. En het moet stil zijn.

Slaap lekker!
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Yessss! +
Hoofd op het kussen en voeten aan de andere kant ;-)