Waar moet ik rekening mee houden als overblijvend letsel van een derdegraads brandwond?

Ik ben nu 14 jaar, en ben 28 maart 2011 aangereden door een scooter. Ik ben toen met mijn blote huid tegen de kokend hete uitlaat gekomen van een scooter. De scooter had al 44 KM gereden. Waar moet ik rekening mee houden, wat betreft littekens enz. Wat zal ik altijd overhouden aan dit ongeluk? Zal ik er erg last van hebben?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Op zich kunnen brandwonden best 'mooi' genezen.
Natuurlijk zul je altijd een litteken blijven houden (zeker bij 3e graads verbrandingen), maar die kun je minimaliseren door crèmes te gebruiken die je meekrijgt van de huidarts.

Ik heb ook wel eens gehoord dat je de huid, als de wond genezen is, veel moet masseren voor goede doorbloeding. Schijnt te helpen bij te strakke huid.

Sterkte en ik hoop dat je niet te veel pijn hebt!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Derdegraads verbranding:
Dit zijn ernstige verbrandingen. De huid is geheel verdwenen, de wond doet geen pijn omdat de zenuwuiteinden in de huid ook zijn verbrand en de wond is geelwit van kleur of zelfs zwart (verkoling). Schakel direct medische hulp in en koel langdurig met lauw water. Deze verbranding geneest niet zonder littekens
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een derdegraads brandwond zijn alle lagen en onderdelen van de huid verloren gegaan.

Bij een diepe verbranding kunnen delen van de huid zoals zweetklieren en haarwortels zozeer beschadigd zijn, dat deze nooit meer terugkomen.
Ook zenuwen kunnen aangetast zijn, maar het blijkt dat het gevoel in de huid op den duur weer terug komt.

Nadat de brandwond aan het oppervlak is genezen, is het herstel van de huid nog lang niet volledig ; de genezen huid moet als het ware uitrijpen . Dit herstel kan, afhankelijk van de diepte van de verbranding, enkele weken tot jaren in beslag nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Derde graads wonden mogen bij genezing echt niet uitdrogen. Gebruik geen vette zalven als het straks redelijk genoeg is genezen. Maar gebruik alleen maar lotion die vochtregulerend zijn. Dat helpt echt heel erg met de littekens. Mijn vader had een derde graads verbranding op de oppervlak van zijn gehele arm en heeft een donkere huid(bekend dat het niet goed geneest van brandwonden). Er is van zijn brandwond niets meer te zien. Maak je geen zorgen. Als je het goed verzorgt zul je binnenkort de enigste zijn die iets ziet van de brandwond ;)