mijn dochter is uit huisgeplaatst en nu woont ze bij haar vader mijn dochter is drie jaar oud wat zijn nu mijn rechten ik heb de voogdij

ik heb een psygose gehad en zag dingen die er niet waren

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voogdij is alleen voor mensen die niet de natuurlijke ouders zijn van een kind Je kan wel het gezag hebben over je kind, of samen met je ex gedeeld gezag

Antwoorden (3)

Als moeder heb je ook rechten om je dochter te zien.(mits met begeleiding) Meestal wordt er een uitspraak gedaan door een rechter.
De situatie moet voor je dochter veilig zijn daar wordt naar gekeken. Er is ook een bemiddeling mogelijk via jeugdzorg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies. De veiligheid van het kind staat voorop ten alle tijden. +
Je hebt wel voogdij, maar het leven van je dochter speelt zich nu bij de vader af omdat ze daar woont. Op zich verandert er niks aan de voogdij, alleen kan vader nu net zo zijn gang gaan als jij dat kon toen je dochter nog bij jou woonden. Hij kan in principe alles doen zonder jou toestemming omdat vader nu de verzorgende ouder is.
Als hij vervelend wil zijn, kan hij echt alles zonder jou regelen. alleen als hij haar op het paspoort wil, dan moet je toestemming geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan me niet voorstellen dat dit klopt. Er zal hoogstwaarschijnlijk gedeeld gezag zijn (geen voogdij, zie mijn reactie op de vraag)
Dat betekend dat vader en moeder evenveel te zeggen hebben over hun kinderen. Door de uithuisplaatsing is de moeder niet ineens haar gezag kwijt. Dat de ouder waar het kind woont maar kan doen wat hij/zij wil, is bij gedeeld gezag, helemaal niet waar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je leest ws niet goed, dat zeg ik toch? Je houd het gezag over je kind, alleen als de andere ouder vervelend wil zijn overlegt die niks meer met de moeder en dan begin je er niks tegen, scholen uitzoeken, noem maar op, de andere ouder is niet verplicht de moeder op de hoogte te houden. En is helemaal wel waar, laat ik nou in dezelfde schuit hebben gezeten!! Zou ze het anders willen, dan moet je weer naar de rechter. dan dwing je een vader om meer te overleggen, maar dat werkt zelfs niet altijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en voogdij/gezag, vaak wordt er wel over voogdij gepraat.
je weet toch wat ze bedoelt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben benieuwd of jullie ook in zo'n situatie hebben gezeten? Denk het niet anders zou je weten hoe het gaat.
Ik zeg nergens dat ze geen rechten heeft, want die heeft ze wel degelijk. Er zijn ook moeders die zo te werk gaan. Kinderen gaan na de scheiding met moeder mee en overlegt niks meer met de vader. Ze is het wel verplicht, maar als de ander het niet doet, dan houdt het heel snel op. Dus... Ze heeft wel rechten, maar als de vader er de kont mee afveegt, dan blijf je nergens meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook al weet ik wel wat er bedoelt wordt met gezag en voogdij, toch is het duidelijker om de goede begrippen te gebruiken. Jij gaat er in je verhaal al helemaal van uit dat er een slechte communicatie en verhouding is tussen de 2 ouders. Lang niet in alle gevallen is dit zo. Gelukkig maar.
Er zijn heel veel gescheiden ouders die goed overleggen met elkaar. Nee ik heb persoonlijk zoiets niet mee gemaakt, maar heb wel gedeeld gezag over mijn kinderen en zal altijd in overleg gaan met de ander ouder als dat nodig is of als de andere ouder dit wil.
De kinderen wonen bij mij, maar ik heb het niet de instelling dat ik maar kan doen wat ik wil.
Het blijven ónze kinderen, niet alleen de mijne. De vragenstelster geeft ook helemaal niet aan dat er problemen zijn met de vader, ze vraagt zich alleen af wat haar rechten zijn en die zijn dus dezelfde als de verzorgende ouder, als er gedeeld gezag is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om antwoord te geven op je eerste opmerking, de helft van de gescheiden ouders heeft het over voogdij, en als je idd naar een rechter gaat, dan gebruiken de de term ouderlijk gezag. Maar omdat het bij jou wel gaat zoals het hoort, wil niet zeggen dat het overal zo gaat, ik denk namelijk dat het bij de meeste gevallen van scheiding niet het geval is. Je hebt gelijk, het gaat ook wel goed bij sommige gezinnen die gescheiden zijn.
Dat jij nou toevallig niet die instelling hebt, je ex man mag jou op zijn blote knieën bedanken! Mijn ex had wel die instelling! Ik had het ook niet, maar mensen zijn allemaal verschillend. Wanneer een kind bij de andere ouder wordt geplaatst in dit geval dan de vader, dan leeft het kind bij die vader. Moeder heeft dan al de stempel van psychisch ziek zijn en als het kind het bij de vader goed heeft, is het een hele klus om het kind dan weer bij de moeder te krijgen. ws is daar ook BJZ bij betrokken geweest en die zal in de meeste gevallen het kind laten waar het is en in het belang van het kind zeggen dat het niet goed is voor dat meisje om het weer terug te plaatsen bij de moeder omdat het dan weer moet verhuizen (niks is zo slecht voor een klein kind als verhuizen) Ik heb een leuk voorbeeld voor hetgeen ik bedoel te zeggen; Ik had/heb het gevoel dat mijn zoon een lichte vorm van autisme heeft. Mijn ex vind dat allemaal onzin en wilde het niet laten onderzoeken.
Ik wilde dat toen wel, en heb BJZ gebeld of ik mijn zoon kon aanmelden omdat ik dusdanige problemen met hem had en vertelde daar mijn verhaal.
Antwoord van BJZ was dat ik hem niet aan kon melden omdat dat de verzorgende ouder moet doen! Ik heb ook gezamenlijk gezag, maar mijn ex veegde er de kont mee af. En zoals ik eerder zei, als je ex niet mee wil werken, dan blijf je nergens meer. Dus... Het is wel degelijk gezamenlijk gezag, maar als je iets wil doen, dan kan je dat niet als de kinderen bij de andere ouder wonen. En zo heb je wel meer waar je tegen aanloopt als je kind bij de vader woont.
Je schrijft "ik heb de voogdij" dat wil dus zeggen dat jij je dochter kunt terug halen om bij jou te wonen, maar is dat nu wel verstandig na een psychose?
Je kunt in ieder geval proberen een afspraak te maken met je ex en evt. met begeleiding van iemand waaronder jij je zorg kreeg/krijgt, om je dochter toch eens een dagje bij je te krijgen zodat je je niet helemaal buitenspel gezet voelt. En bekijk het eerst een tijdje en zorg er in de tussentijd voor dat je ex ook hierin vertrouwen krijgt zodat hij je niet gaat tegenwerken, dan krijg jij er alleen maar problemen bij.