Hoe heet dat spul waar de dokter een wratje mee bevriest?

Hoe heet dat spul waar de dokter een wratje mee bevriest? En hoe kan ik aan dat spul komen zodat ik niet elke keer naar de dokter hoef.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Dat is vloeibare stikstof onder druk in een spuitbus.
Zodra het uit de bus komt expandeert de vloeistof tot een gas en daar is energie (warmte) voor nodig.
Die warmte haalt het uit zich zelf en uit zijn omgeving en daardoor koelt het af tot onder nul.
Overigens denk ik niet dat de dokter de wrat en omliggende huid bevriest, want dat lijkt me gevaarlijk met kans op blijvend letsel. Hij maakt het snel koud en dat heeft het zelfde effect.
Voorzichtig aan dus met dat spul!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

dat is vloeibare stikstof.
13 jaar geleden
Je kan "dat spul" zelf bij de kruidvat halen. Dit zit in een flesje onder druk. Je bevriest dan zelf de wrat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
toen ik dat deed 8 jaar geleden hielp het niet. het werd zelfs groter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
axcellent dat sul is GEEN stikstof. (Wartner)
Utrecht
13 jaar geleden
Het originele materiaal van de huisarts is wel vloeibare stikstof. Maar dat is in een spuitbusje van de drogist wat lastig. Dus hebben ze een andere vloeistof met een extreem lage kooktemperatuur genomen.
Vloeibare stikstof is niet houdbaar, dus niet in voorraad te houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Utrecht
13 jaar geleden
Als je het onder druk zet wel. Net als een fles butaangas.
Stikstof is een scheikundig element met symbool N en atoomnummer 7. Stikstof is een niet-metaal uit de stikstofgroep (groep Va). Losse atomen van dit element zijn zeer reactief en verbinden zich direct met andere stikstofatomen. Hierbij wordt meestal distikstof gevormd (N2 of moleculaire stikstof), wat de gangbare verschijningsvorm van stikstof is. Op kamertemperatuur verkeert N2 in gasvorm.

Stikstof is dus niet lang houdbaar en zoals al is gezegt kun je het niet zomaar kopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vloeibaar stikstof inderdaad! Hebben ik op t werk ook maar je kan het inderdaad niet bevoorraden! Want het verdampt en daarom kun je een keer in de week na de dokter om wratten te stippen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het heet geen vloeibare stikstof. Als het in de fles zit heet het nog vloeibaar. Zodra het eruit is en dus op het watje zit, heet het gewoon stikstof in een gasfase.