Kunnen ogen getransplanteerd worden?

Kunnen ogen getransplanteerd worden en zo ja, kan je er dan daarna mee zien?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
18.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is nog een hele coole horrorfilm over ;) weet alleen de titel niet meer

Het beste antwoord

Hoornvlies kan getransplanteerd worden, door een vertroebeling van het hoornvlies kunnen mensen slechter zien.
Een hoornvlies transplantatie gaat meestal goed omdat er geen bloedvaten inzitten, dit verkleint de kans op afstoting.

Het resultaat is meestal redelijk, dus ja mensen kunnen dan weer beter zien.

Een heel oog transplanteren is onmogelijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je ook een bron
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er is veel informatie te vinden over hoornvlies transplantatie via google
http://www.oogartsen.nl/oogartsen/hoornvlies_slijmvlies/cornea_transplantatie_PKP_PLK/

Andere antwoorden (1)

Een oogtransplantatie is niet mogelijk omdat het oog via de oogzenuw met de hersenen verbonden is. De oogzenuw bevat miljoenen zenuwvezels. Zonder deze verbinding met de hersenen kunnen we niets zien en het doorsnijden van de oogzenuw leidt altijd tot blindheid.
Wel is het mogelijk om bepaalde onderdelen van het oog te transplanteren, bijv. een hoornvliestransplantatie