Kun je ook ''kippenvel'' krijgen als je het niet koud hebt?

ik zat gisteren muziek te luisteren en kreeg een soort gevoel in mijn buik en kreeg heel kort kippenvel, en het was zo weer weg.. weet iemand hoe dat kan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.2K

Het beste antwoord

Kippenvel heeft een duidelijke primaire functie, door de spieren in je huid aan te spannen komen de haartjes omhoog, waardoor je een soort natuurlijk trui aantrekt. Tussen de haartjes wordt lucht gevangen die als een isolerende laag werkt. Vandaar dat je kippenvel krijgt als je het koud hebt. Het probleem bij mensen is alleen dat we het grootste gedeelte van onze vacht kwijt zijn, zodat het weinig meer voor ons uithaalt.

Kippenvel krijg je vooral op je armen en benen.
Piloerectie heeft echter ook een tweede functie. Dieren die worden aangevallen, proberen zich vaak groter voor te doen dan ze zijn, om zo hun tegenstander af te schrikken. Katten doen dat bijvoorbeeld door een dikke staart te krijgen en hun rug te krommen. Honderdduizenden jaren geleden, toen onze voorouders nog een vacht hadden, deden wij dat ook.

Bij heftige emoties zetten we ook onze haren op, waardoor we breder en dus imposanter leken.
Ook die reactie hebben we gehouden, ondanks het verlies van onze vacht. Zijn we bang of geëmotioneerd (bijvoorbeeld door een liedje) dan zetten we nog steeds de vacht op die we niet meer hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik zal het je nog sterker vertellen. Ik kan "op commando" kippenvel krijgen.
Weet zelf niet hoe ik het doe, maar het begint dan aan de zijkanten van mijn nek en straalt dan door naar mijn armen.

Antwoord is dus: Ja, dat kan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb soms ook kippenvel van muziek. Dat betekent bij mij dat het een heel goed nummer is en dat je er helemaal 'in' zit. Ik heb dat eigenlijk alleen op festivals omdat daar de sfeer ook goed is. Dan ga ik makkelijker in de muziek op.

Toegevoegd na 2 uur:
Kortom, het is gwn een teken dat je los gaat op de muziek ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja inderdaad bij een (heftige) emotie kun je kippenvel krijgen. Ook als je naar de wc moet, heb je het ook wel eens... ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat -naast het correcte verhaal van de schrikreactie, bij een bijzondere geroerdheid, opgewekt door muziek of iets anders treffends, een stoot prethormonen vrijkomen (adrenaline/serotonine/dopamine/oxytocine) welke het kippenvel doen veroorzaken.
Ik kan niet met zekerheid zeggen welke van deze (combinatie van) prethormonen kippenvel veroorzaken.
Ik vermoed echter dat de combinatie adrenaline/dopamine
de veroorzakers zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wist je dat elke haar van ons lichaam een spiertje heeft die de haar overeind kan trekken. Bij de meeste zoogdieren is dat nuttig: als de haren overeind staan krijgt de vacht meer volume. Daardoor wordt de warme lucht rond de huid vastgehouden. Bij angst en woede worden de haren ook overeind getrokken. Hierdoor lijkt een dier groter waardoor zijn vijanden worden afgeschrikt. In de evolutie heeft de mens echter het grootste deel van zijn beschermende lichaamsbeharing verloren. Waarschijnlijk omdat de mens geen natuurlijke vijanden meer heeft en de kleding de beschermende functie heeft overgenomen. Als we schrikken en als we het koud hebben doen we vreemd genoeg nog steeds ons best om onze haren ter bescherming overeind te zetten. De haren komen weliswaar overeind, maar dit geeft echter weinig warmte-isolatie meer. Groter lijken doen we er ook niet meer door; integendeel, het samentrekken van de kleine spiertjes onder onze huid geeft ons eerder het uiterlijk van een geplukte kip, vandaar ook dat we dit verschijnsel kippenvel noemen. Mensen kunnen in verschillende situaties kippenvel krijgen. Zoals gezegd is kou een belangrijke reden. Ook het horen van bepaalde geluiden kan kippenvel geven. Als je met je nagels over een schoolbord krast, zijn er altijd wel mensen die hun oren afschermen om geen kippenvel te krijgen. Het krijgen van kippenvel voelt soms erg onprettig aan. Dit gevoel lijkt op een plotselinge rilling, alsof we het ineens heel koud hebben. Het krijgen van kippenvel hangt ook nauw samen met ons gevoel. We kunnen spontaan kippenvel krijgen in verschillende emotionele situaties. We kunnen het krijgen als we schrikken of als we erg boos zijn, maar ook wanneer we juist iets heel mooi vinden zoals sommige muziek of als we op een bepaalde manier worden aangeraakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik krijg gemakkelijk kippevel als ik allemaal kleine kusjes in mijn hals krijg .......... :-)

Toegevoegd na 27 seconden:
kippeNvel
Steenuiltje