Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

is het erg als je erg laat gaat slapen=

ik ging om 20:30 slapen tot 0:30 en nu ben ik nog steeds wakker kan dat schade aanrichten op mijn hersenen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
812

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

gemiddeld 8 uur slaap aan 1 stuk door is het meest gezond voor de hersenen.
door te slapen en te dromen rust je uit en kunnen je hersenen indrukken van de dag verweren. dit doen ze tijdens een proces waar een bepaalde volgorde in zit, waarbij de bepaalde hersengolven toenemen en weer afnemen. er zijn verschillende hersengolven die onderling voor een bepaald samenspel zorgen waardoor je de fases van de slaap kan doorlopen. (zie link)

op deze manier ben je klaar voor nieuwe indrukken en ben je lichamelijk ook uitgerust.

als je minder slaapt, of slaapt met tussenstops als het ware, is dat niet schadelijk voor je hersens.
je kan er wel minder fit van worden (zowel geestelijk of lichamelijk)
mijn arts heeft nog geen schade aan mijn hersenen vastgesteld gelukkig, en sla toch heel vaak een nacht over

wat slaap precies doet en wat het is weten we niet, maar dat chronisch weinig slaap niet gezond is staat vast. (zie 2e link)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee, als je maar ongeveer 6 a 7 uur per etmaal slaapt, dan maakt het niet uit wanneer je dat doet. Veel mensen werken bv 's nachts en die lopen daardoor ook heus geen hersenschade op. Mijn normale bedtijd is meestal ergens tussen 2 en 4, 's nachts dus. Het gaat er gewoon om dat je ieder etmaal genoeg slaap krijgt, op welke tijd maakt daarbij echt niets uit.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ook al ben ik 14?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je 14 bent heb je ongeveer 8 uur slaap nodig. Het maakt niet uit of je dat 's middags doet, 's avonds of 's nachts, als je maar totaal elk etmaal aan die 8 uur slaap toe komt. En hersenschade loop je niet op door een keertje slaapgebrek hoor, hoogstens dat je dan gaat zitten knikkebollen in de klas ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
thnxs
en ook niet als je bijna elke dag tot 4:00 wakker ben en probeert te slapen..echt hinderlijk is dit
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je dit te vaak doet terwijl je nog in de groei bent is dat schadelijk voor de ontwikkeling van je hersenen.

Maar bovendien groei je ook minder als je zo weinig slaapt. Een keertje is geen probleem, maar maak er geen gewoonte van.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding