Hoe komt het dat mijn neus altijd vol zit met pulken?

ik ben niet verkouden, maar toch zit mijn neus vol met pulken.
Nou ziet het er niet vies uit van de buitenkant ofzo, maar het jeukt en is irritant.. Maar kan ik er wat aan doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.8K

Antwoorden (3)

Je neus is zelfreinigend, alle stofjes en dingetjes worden opgevangen en vastgeplakt in slijm. Dat droogt een beetje in en wordt dan zo'n pulk.
Je kunt je neusgaten een beetje schoonmaken met wcpapier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Watten staafje gebruiken evt btj nat maken of nog btr zout oplossen in water en neus spoelen (wel afkoelen het water)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is de manier hoe je lichaam probeert jou te beschermen om teveel te ademen. Hoe meer je ademt, hoe meer CO2 je verliest. CO2 is, in tegenstelling tot wat je zou denken, heel belangrijk voor ons lichaam. Door je neusgat wat te verkleinen met pulken, en door je neusgat wat te verkleinen door het samen te trekken (je hebt het gevoel dat je neus verstopt zit, maar is niet zo) adem je minder (en verlies je dus minder CO2) per ademhaling.

Teveel ademen is ongezonder dan roken!
Je kunt bij de genoemde website een workshop doen, die je leert hoe je langzaam maar zeker je ademhalingscentrum kunt kalibreren waardoor je minder gaat ademen.

Als je dat doet, ga je je ook meteen een heel stuk beter voelen omdat als je meer ademt dan je zou moeten, je lichaam het zuurstof dat je inademt niet op kan nemen. Er is namelijk CO2 nodig zodat de hemoglobine (de stof in ons bloed dat het zuurstof vervoert) de zuurstof los kan laten in de weefsels.

Je gaat je ook beter voelen omdat CO2 de grote regelaar is in ons lichaam en verantwoordelijk is voor alle chemische processen doordat het ons ademhalingsstelsel, zenuwstelsel, hormoonstelsel, spijsverteringstelsel regelt.

(Met de code op de foto krijg je $25 korting op de workshop.)

Succes!
Toegevoegd op 02 maart 2019 10:44: tekst, afbeelding
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Erna55
5 jaar geleden
Min.
- te snel ademen noemt men hyperventilatie. Dit leidt niet tot een verstopte neus.
- bij een verstopte neus adem je niet minder, maar door je mond.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Erna55
Bedankt voor je redactie. Het klopt wat je zegt. Buteyko noemde het teveel ademen dan ook chronische hyperventilatie.
Als je door je verstopte neus door je mond gaat ademen, dan raak je nog meer CO2 kwijt, met alle gevolgen van dien.
Erna55
5 jaar geleden
Maar je zegt : -- Door je neusgat wat te verkleinen met pulken, en door je neusgat wat te verkleinen door het samen te trekken (je hebt het gevoel dat je neus verstopt zit, maar is niet zo) adem je minder (en verlies je dus minder CO2) per ademhaling. ---
Je weet nu dat dat onzin is.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Misschien ben ik niet helemaal duidelijk geweest omdat pulken ook een werkwoord is. Ik bedoelde:
Door je neusgat wat te verkleinen met de pulken, én door je neusgat wat te verkleinen door het samen te trekken (je hebt het gevoel dat je neus verstopt zit met de pulken, maar is niet zo) adem je minder (en verlies je dus minder CO2) per ademhaling. Ik hoop dat je mijn uitleg nu begrijpt want wat je als laatste schrijft, dat ik nu zou weten dat het onzin is, die opmerking begrijp ik niet.