Waardoor krijg ik maagpijn als ik alcohol heb gedronken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
15.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag. Ik heb het vanochtend zelf ervaren:S.. Ik heb het trouwens vaker bij drankjes met veel suiker!!

Het beste antwoord

Alcohol is een irriterende stof. Doe maar eens iets op een wondje en in je oog kun je het ook beter niet krijgen. Vooral als je al gastritis (lichte ontsteking van het maagslijmvlies) hebt krijg je acuut last van brandend maagzuur als je een slok wijn of iets dergelijks neemt. Dat is overigens wel vlot te verhelpen door meteen een flinke slok tot een glas water te drinken. Je verdunt daarmee zowel de alcohol als het maagzuur. Het werkt ook als je per se alcohol wilt drinken. Neem bij ieder glas drank een glas water, hoewel voorkomen natuurlijk altijd beter is door je te beperken tot dat water bij maagpijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Alcohol kan het maagslijmvlies irriteren. Het maagslijmvlies beschermd de maagwand van de (zure) maaginhoud. Als het slijmvlies dunner wordt door alcohol, kan de maaginhoud de maagwand irriteren wat pijn kan doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bovenstaand antwoord is correct. Nog ter aanvulling: als je weinig of niets gegeten hebt, kun je ook maagpijn krijgen van alcohol. Dus het is aan te raden om niet op een lege maag te drinken, maar van tevoren een goede bodem te leggen. Minder drinken wil ook nog wel eens helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aha, een min. Leg eens uit?