Wat te doen tegen stress??

Ik ben een jongen van 13, zit op vwo en heb faalangst. Ik heb volgende week 6 toetsen en ik ga kapot van de stress, is er iemand die weet wat ik kan doen om mijn stress te verminderen??
Ik voel me helemaal ziek door de stress (hoofdpijn, buikpijn en ik tril een beetje)
Alvast bedankt.

Toegevoegd na 6 dagen:
Ik wil iedereen die mijn vraag heeft beantwoord heel erg bedanken!
Het gaat al beter met mij.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Er zijn geen methode die je binnen een week van je stress afhelpen. Maar een goede eerste stap is door eens lekker buiten in het zonnetje te gaan sporten. Minimaal een half uur. Hierdoor maak je je hoofd namelijk vrij, en daarnaast kun je na het sporten beter leren. Verder is een goede voorbereiding belangrijk. Als je morgen een test hebt of je je eigen ontbijt kunt klaar maken zul je je daar helemaal geen zorgen over maken. Je weet namelijk dat je het kunt. Hetzelfde geld voor je toetsen, als je er vertrouwen in hebt dat je de stof kent dan ben je een stuk minder gestresst. Dus ga lekker even sporten, en daarna aan de studie. Hoe je dat wil doen is aan jou. Je kunt eerst de vakken doen waar je het beste in bent zodat je vast 4 van de 6 vakken goed voorbereid hebt. Of je kunt het juist andersom doen door eerst de moeilijke vakken eerst te doen. Denk er niet te hard over na, maar neem een beslissing en ga aan de slag. Daarnaast, wat is het ergste dat kan gebeuren als je het niet haalt? Dat je een jaar over moet doen? Geloof me, dat valt ook wel weer mee. Niet leuk natuurlijk, maar zeker niet het einde van de wereld.

Heb je dit al heel lang? Want bij mij op school zijn er altijd mensen die je kunnen helpen met faalangst. Ik had een keertje faalangst en toen moest ik meteen gesprekken houden, enzo.. Dat ging echt heel snel bij mij. Is dat bij jou op school niet dan? Anders, geloof in jezelf! Veel succes!

Bronnen:
Eigen ervaring

er is een boek: stress voor dummies. zitten veel tips in. wat kan helpen is afleiding: ga sporten, eindje hardlopen, zeer goed tegen stress (en depressie ook trouwens), je wordt er ontspannen door. of ga een eindje wandelen in de natuur. als ik gestresst ben, ga ik hardlopen, al is het maar een kwartier, lekker in de bossen of zo. het helpt echt. zoek een leuke afleiding, plan die ook in, wissel studeren af met iets wat je leuk vindt. alleen maar studeren is niet goed. wissel het af met iets leuks. het kost wat tijd, maar het is een goede investering. even alles loslaten en in de relax stand dus.

Bedenk wat er gebeurt als je 6 keer een 1 haalt. Vergaat dan de wereld? Val jij dood neer? Kortom wat voor verschrikkelijks kan er allemaal gebeuren? Niets van dit alles, dat weet je zelf heel goed, dit bedenken heet relativeren. Relativeren kan de een makkelijker dan de ander, maar het is heel goed te leren en hoe ouder je wordt hoe beter je het zou kunnen. Doe je best en meer kan je niet doen, dat is genoeg. Je kan hooguit een jaar over moeten doen, is dat het einde van de wereld? Vergeet vooral vandaag niet lekker buiten te zijn, ga even voetballen of met de hond wandelen, zet je verstand dan op nul en probeer niet aan school en al helemaal niet aan toetsen te denken. Toegevoegd na 1 minuut: En succes komende week!!!! Heb vertrouwen in jezelf !!!

Beste jongeman, probeer je rust te vinden. Stukje wandelen, fietsen etc. Ook helpt rustig en diep ademhalen, lekker veel zuchten. Liefst geen medicijn, puur natuur

Zorg dat je afleiding hebt. Tuurlijk moet je leren maar op een gegeven moment ben je gewoon klaar: je kent t of je hoofd zit vol en je moet wat anders gaan doen. Heb je relaxte vrienden die je ook kunnen helpen om de stress te relativeren?

Het is waarschijnlijk niet zo dat je werkelijk die toetsen niet kunt maken... Je zit niet voor niets op het vwo. Je bent een slimme jongen. Wat jou in de weg zit is alleen het gevoel van iets wat waarschijnlijk helemaal niet gaat gebeuren. Bedenk wat je nog kunt doen om het gevoel te hebben dat je het voldoende begrijpt. Doe dat dan. Als je het gevoel hebt dat je er al alles aan hebt gedaan, neem dan de tijd om te ontspannen en ga iets fysieks doen zoals voetballen ofzo. Probeer ook eens de volgende oefening: Ga op een rustige plek in huis zitten waar je even niet gestoord wordt. Wat is het naarste van dat gevoel van stress? Waar begint het mee? Met een plaatje of filmpje, gevoel, gedachte of geluid? Wat is daar het allerergste daaraan? Dus als het begint met pijn in je buik: hoe voelt dat precies? Als een blok of scheurende pijn of iets anders? Verander daar het ergste kleine dingetje aan in iets wat fijner voelt. Is dat een beter gevoel? Denk nu weer eens aan die 6 toetsen... Voelt dat al iets beter? Als je nog iets voor je ziet, voelt, hoort of denkt, doe je weer hetzelfde als hiervoor. Totdat je zonder naar gevoel aan die toetsen kunt denken. Dit heet de matriXmethode en werkt normaal het beste met begeleiding van een opgeleide coach. Je kunt het zelf ook als je hier even de tijd voor neemt. Succes en vertrouw op jezelf dat je om een hele goede reden op het VWO zit.

Bronnen:
matrixmethode

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100