Deperessief?

Mijn zus (16 jaar) heeft haar kruisband gescheurd en moet een operatie ondergaan en is erg verdrietig dat ze niet meer kan paardrijden en andere activiteiten. Ze zegt steeds dat ze dik is en lelijk en haar cijfers gaan sterk achteruit. Ze slaapt niet veel meer en wordt heel erg snel boos op iemand. Ze heeft ook niet zo veel zin in activiteiten en zit vaak achter de computer. Mijn moeder zegt dat ze deperessief is, maar ze ontkent het en wordt dan heel erg boos. Is zij deperessief?

Toegevoegd na 18 minuten:
En als ze bijvoorbeeld haar lievelingssnoep voorgeschoteld krijgt zegt ze 'dat wil ik niet, zo word ik nog dikker, omdat door dat been beweeg ik veel minder en daarom mag ik nauwelijks wat eten!'

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Of het nu aanstellerij/pubergedrag is of niet, ik denk dat het zinvol is om te kijken wat er achter het gedrag zit. Of er sprake is van een depressie of niet is niet zomaar vast te stellen. Depressie is een ziektebeeld, waar een grondige diagnostiek voor nodig is door een deskundige (iemand die er iets van kent). Als je met haar kan praten, raad haar aan om er toch eens met haar dokter of zo over te spreken. Jij kan dit voor haar niet helemaal oplossen, je kan wel luisteren naar wat ze er over kan zeggen. Maar ook hierin kan je haar niet dwingen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik zeg het niet om vervelend te zijn maar ik denk dat dit pubergedrag is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moeder zou wel eens gelijk kunnen hebben. Maar dan moet ze wel met je zus naar de dokter. Natuurlijk is dat niet makkelijk als ze dan zo boos wordt. Maar ze zal toch zelf ook wel willen beter worden?
Een arts kan de beste raad geven wat er verder moet gebeuren.

Toegevoegd na 2 minuten:
Nog vergeten:
Op de website die hierbij staat, kan je lezen over depressie bij jongeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
16 jaar, tegenslag. Meisje dus veel meisjes vinden zichzelf te dik op die leeftijd. Mopperen op je moeder...
Ik denk niet dat ze depressief is. Haar gedrag is een combinatie van pubergedrag (onzeker, opstandig, onzeker zelfbeeld) en een gebeurtenis waardoor ze uit balans is en haar leuke activiteiten niet kan doen. De gevoelens die ze nu heeft zijn een normale reactie.
Eerst maar afwachten hoe dit verder gaat, niet meteen panieken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zus is gefrustreerd en dat is heel begrijpelijk. Als je in je dagelijkse functioneren ernstig gehinderd wordt voelt dat erg vervelend maar het predikaat depressief lijkt me wat overtrokken. Of ze gezond bezig is lijkt me wel een goede vraag. 'Nee' zeggen tegen snoep kan natuurlijk geen kwaad maar te weinig gezond eten, te weinig slaap en passiever qua activiteiten dan nodig is natuurlijk wel. Wijs haar op de dingen waar ze goed in is en waar ze niet in gehinderd wordt door haar kwaal. Bovendien is een gescheurde kruisband het einde van de wereld niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
met tijd en fysio komt dit weer goed.... +je, Keesvi