Kan een herinnering plaatsgebonden zijn?

Een paar jaar terug was ik in een woonplaats waar ik eerst woonde, voor we 2x verhuisden. Toen ik daar was, had ik allerlei herinneringen op bepaalde plekken, die ik eigenlijk al vergeten was. (die herinneringen dan)
Dat bracht mij eigenlijk tot deze vraag; kan een herrinering plaatsgebonden zijn, dus dat je alleen door op die plaats te zijn die herrinering kunt krijgen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

JA dat kan zeker.
Op die plaats krijg je juist herinneringen die met die plaats geassocieerd zijn, de omgeving, de vaak specifieke geuren
doen herinneringen naar boven komen die elders verborgen blijven.
Daarom worden slachtoffers en soms daders mee naar de plaats delict genomen en reconstructies uitgevoerd, hopend dat verdrongen herinneringen dan toch weer boven water komen (soms letterlijk).
Ons geheugen werkt sterk associatief, we vinden de ene herinnering door andere bij die herinnering horende belevingen op te roepen.
Ons werkelijk gigantische geheugen werkt alleen voor ons als we de daarin opgeslagen gegevens ook weer terug kunnen vinden.
Het bezoeken van plaatsen uit het verleden kan verloren gewaande herinneringen beslist helpen weer boven te komen.
Na een ernstig ongeval met hersenschade heb ik op deze wijze weer veel verdwenen belevenissen uit mijn jeugd kunnen terugvinden.
Dit lukte NIET op andere manieren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een herinnering kan zeker plaatsgebonden zijn!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, die herinneringen worden verdrongen omdat ze niet meer van toepassing zijn. Totdat je terug op die plaats bent, dan komen ze bij sommige mensen helemaal terug.

Ik heb het meegemaakt toen ik in een school werd tewerkgesteld, waar ik geweest was als kind. Het gebouw was nog grotendeels hetzelfde en de herinneringen kwamen heel hevig terug. Toen ik de toiletjes zag herinnerde ik me zelfs dat ik als 6 jarige kleinere kindjes hielp. Dat was ik helemaal vergeten!
Dus een herinnering kan inderdaad plaatsgebonden zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja zeker kan dat. Kort gezegd noemen we dat 'triggers'.
Die kunnen plaatsgebonden zijn, of door een geur, geluid, voorwerp, etc.
Doordat je opeens weer met iets geconfronteerd wordt herinnerd (tiggert) dat een bepaalde gedachte/herinnering.