Wat kun je doen tegen (overmatig) gapen?

Vooral in situaties waarin je ze niet wil, serieus gesprek met iemand, of als ik op bezoek ben bij iemand en ook heel vaak op mijn werk... Vind het zeer asociaal, maar ik kan er niks aan doen. Iemand tips??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ga al gapen als ik deze vraag lees. Wat is dat toch aanstekelijk ;-)

Het beste antwoord

Het is eigenlijk een mysterie, de functie van gapen. Er word wel gedacht dat het een manier is om meer zuurstof binnen te krijgen of om juist CO2 uit te stoten maar onderzoek heeft dit niet bewezen. Het is wel min of meer vast te komen staan dat veel mensen het doen om zichzelf alerter te maken. Dus juist als bijvoorbeeld een saaie les zich voor doet en een leerling indut gaat deze gapen om zichzelf een beetje op te peppen. Maar sociaal gezien is het niet geaccepteerd.
Je kunt er weinig aan doen. Misschien kun je voorafgaand aan een gesprek naar de toilet gaan en daar uitgebreid gapen, wellicht heb je dan in het gesprek zelf minder aandrang om het te doen. Zorg ook dat je je fris voelt, neem vooraf even een wandelingetje en plens eventueel een beetje koud water in je gezicht of nek.
Gapen komt trouwens ook vaker voor bij mensen die hyperventileren. Hyperventileren komt soms voor zonder dat iemand door heeft dat hij of zij dat doet.
Misschien kun je, met bijvoorbeeld advies van een haptonoom, onderzoeken of je hyperventileerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ehmm, goed slapen misschien?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:') nog niet aan gedacht... :p nee ik slaap genoeg !!
heb je voeldoende gegeten. want gapen kan ook door te weinig eten. en dus niet alleen door slaap tekort/verveling komen

Toegevoegd na 18 seconden:
*voldoende
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Red bull drinken!!;) Werkt geweldig...