bang voor anuskanker? Lees verhaaltje

ik heb nu 2 dagen last van, vond het zelf ook genant om te zeggen, maar jeuk tussen mijn billen, soms best hevige en ik merk het voornamelijk snachts. Vroeger heb ik dit vaker gehad dat ik me kan herrinerren en dat was ook voornamelijk snachts. Ik heb 2dagen geleden ongelooflijke steken rond mijn buik en maag ghad, dat ik amper kon ademen of rechtop zitten die zijn nu weg. Ik was een beetje aan het googlen en op een gegevn moment kwam ik bij anuskanker, ik heb al een hele tijd met het afvegenvan mijn ontlasting altijd een klein beetje bloed, klein beetje maar. Ik heb ook een tijdje aambeijen gehad, atkhans dacht ik en die zijn geloof ik nu weg dus ik vind het wel een beetje raar. Daarnaast heb ik ong 1.5 jaar geleden vaak last v mijn maag en buik gehad en heb ik ook een foto in het ziekenhuis moeten maken waar uitkqam dsat ik een soort van spastische darmen had...al met al lijken al deze klachten te wijzen op anuskanker en ik ben nu eigelijk best wel heel erg bang, is diy mogelijk?? Wat denken jullie of lijkt dit op een ander soort iets? Ik ben overigens 20jaar...ik hoop dat iemand me een beetje gerust kan stellen oid...:)

Toegevoegd na 4 dagen:
echt onwijs bedankt voor alle adviezen/tips en lieve reacties! ga morgen meteen een afspraak maken. bedankt!!!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.4K

Antwoorden (12)

20 jaar ? Dan zou ik me voorlopig nog maar niet ongerust maken dat het een dergeijke zeldzame vorm van kanker is.

Zo te lezen heb je gewoon last van een bloedende aambei (kan ook inwendig aan het begin van de endeldarm zijn) of een kloofje / anaalfistel. Voora dat laatste komt erg veel voor en kan bijzonder pijnijk zijn. Je komt er echter met een eenvoudige kleine ingreep weer vanaf. Alle reden dus om er snel mee naar de huisarts te gaan.

Toegevoegd na 3 minuten:
Overigens ijkt anale sex bij anuskanker de grootste risicofactor te zijn (al komt het bij slechts 4 tot 7 op de 1.000.000 mensen voor). Het aantal gevallen onder jonge vrouwen en jonge homosexuele mannen lijkt de laatste jaren toe te nemen.

De kans is dus minimaal, maar mocht die er zijn, dan is het in elk geval belangrijk er heel vroeg bij te zijn. De prognose is dan gunstig. Laat je door je gene dus vooral een artsenbezoek niet te lang uitstellen. Bij goed nieuws ben je snel van je klachten af, bij slecht nieuws kóm je dan tenminste vermoedelijk nog van je klachten af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plusje! Ik heb die fistel ook (gehad). Helaas nog niet weg, ondanks dat ik 2x geopereerd ben. Er zit nog een recidiefje en 1 keer in de zoveel tijd speelt dat weer op. Eigenlijk moet ik terug naar het AMC, want dat heeft de arts mij aangeraden (ik ben eerst in mijn woonplaats geopereerd voor ik naar de prof. in het AMC ging, die heeft zich namelijk verdiept in fistels), om terug te komen bij hem als ik weer problemen had. Maar ik durf niet, want bij de laatste operatie heb ik zoveel bloed verloren (ong. 3 liter), mede door mijn antistolling, dat ik nu gewoon bang ben dat het weer gebeurt als ik weer geopereerd word. Brr...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh, dat is klote zeg ! Meestal is het een fluitje van een cent, en is het er mee naar de dokter stappen de grootste drempel die mensen moeten overwinnen. Maar als het dan zo vervelend gaat - brrrr.
Sterkte ermee !
Iemand kan u gerust stellen met een of ander mooi verhaaltje met het aantal percentage dat darm kanker voor komt maar daar heeft u niks aan.

Ik adviseer u weer contact op te nemen met uw huisarts. Wellicht is er in deze 1,5 jaar een drastische verandering plaats gevonden waardoor ze ditmaal het probleem wel kunnen verhelpen.

Gerust stel praatje:
Op jongen leeftijd is de kans op kanker erg klein. Kanker is namelijk een cel-splitsing die fout gegaan is waardoor dit een "mutant" is geworden. Daarbuiten kan het ook voorkomen dat u aambeien heeft, dit is echter goed te behandelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beetje bloed bij ontlasting duidt op aambeien.
Als die niet weggesneden zijn, gaan ze nooit helemaal weg en kunnen dus heel goed weer aan het opspelen zijn.

"Spastische" darmen duidt op stress.
Tenminste, dat zei mijn dokter.
Als je daar gevoelig voor bent dan kan dat veel buikpijn veroorzaken.

Googlen op iets van gezondheid en je dan druk maken om kanker terwijl je geen flauw idee hebt,
is niet bevorderlijk voor je stress en niet voor je gezondheid.

Voor de rest is er hier niets over te zeggen:

HUP naar de dokter!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De antwoorden na mij, praten mij grotendeels na.
Dus die min ?????
Steenuiltje
13 jaar geleden
Aambeien worden nooit weggesneden! Gelukkig niet. Wat een bloedbad zou dat worden.
Meestal worden er elastiekjes om heen geschoten waardoor ze verlittekenen en afsterven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, dit wordt rubber band ligation genoemd. Van mij krijg je geen min hoor momopoyolo. Maar Cica heeft gelijk, nooit snijden in aambeien, lopen allemaal bloedvaten doorheen.
Googelen op symptomen kan erg veel enge ziektes in de zoekresultaten geven. De meeste artsen raden dit ook ten zeerste af.
Als ik jouw symptomen lees denk ik trouwens zelf als eerste aan wormpjes. Maar ook ik ben geen arts.
Er is maar 1 manier om erachter te komen waar je nu last van hebt: maak een afspraak met je huisarts. En doe dat liefst zo snel mogelijk want schijnbaar ben je je nu erg druk aan het maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
jeuk, en dan vooral 's nachts, doet mij ook aan aarsmaden denken, +
Met een bloedonderzoek kan men vaststellen danwel
uitsluiten of er kankercellen aanwezig zijn.

U kunt ook poliepen of aambeien hebben.

Ik zou u aanraden om naar uw huisarts te gaan en u eventueel te laten doorverwijzen.

Het googlen naar allerlei mogelijke aandoeningen
helpt u niet verder daar u het medisch gezien niet kunt interpreteren. (daar wordt u alleen maar ongeruster door)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor wat betreft de steken die je voelt rond buik en maag: je vindt veel informatie op de site van de MaagLeverDarmStichting (zie bron), en google ook eens op "spastisch colon". (PDS: Prikkelbare Darm Syndroom) en eetgewoontes. Gezien je leeftijd en het gegeven dat er foto's gemaakt zijn, met als uitkomst "spastische darmen", zal je zo 1,2,3 geen anuskanker hebben, aangezien ze dit tijdens het ziekenhuisonderzoek heus meegenomen zullen hebben en kennelijk die conclusie niet getrokken hebben. Gezien de jeuk die je hebt, lijken aambeien me meer in de richting komen: wil je het zeker weten: hup, naar je huisarts, niet uitstellen, of zelf gaan "dokteren", of je onnodig zorgen blijven maken. Sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bijna zeker heeft dit alles met stress te maken.
Maag en darmklachten door stress komen heel vaak voor.
Je maag is een belangrijk gevoel centrum en gaat vaak als eerste reageren bij spanning.
Steken van pijn in je maak duis meestal op maagkrampen, die kunnen zeer heftig zijn.
Ook darmen reageren sterk op stress, de ontlasting wordt vaak harder en harde en kunnen hierdoor aambeien veroorzaken, maar ook dunne ontlasting komt vaak door stress, hierdoor raakt je anus ontstoken.
Door er veel over te gaan piekeren krijg je nog meer stress, dus nog meer en vaker krampen in maag en darmen, dus nog meer aambeienklachten, dus nog meer stress.
Ja als je 20 jaar bent, zit je een beetje tussen alles in en oh zo kwetsbaar!
Maak je eigen niet gek door maar te zoeken op internet naar allerlei akelige ziekten, bijna zeker ben je kerngezond en heb je door je karakter en leeftijd nogal stress.
Kijk eens naar buiten, het wordt voorjaar, trek een jas aan en maak een flinke wandeling en voel de stress van je wegzakken, haal een paar keer diep adem, en zet die waanideeën van je af, je bent gezond!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mag ik uit het woordje "lieve' opmaken dat je een vrouw bent?
Je ligt al heel lang met je eigen overhoop ( jaartje of 10?)
Probeer je stress beheersbaar te maken, anders krijg je op den duur, echt lichamelijke problemen.
Tot nog toe zijn het alleen maar waarschuwingen van je lichaam geweest, dat het zo niet goed gaat!
Het was geen grapje hoor, om naar buiten te gaan, dan kan je dit even goed verwerken, het zal je erg goed doen!
Ga je verders verdiepen in gezond eten en drink geen koffie, energiedrankjes, cola en melk.
Ga iets doen met yoga en ga veel wandelen, weer of geen weer, dat is zo ongelooflijk goed voor je!!
En stop met peinzen over van alles en nog wat, maak je eigen niet langer gek.
Geniet van je leven! ( proberen )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ben je toch een topper Eddy, je adviezen zijn zo goed en zo hartverwarmend. Dikke plus!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je Annep.
Ik denk dat je last hebt van wormpjes. Daar kun je bij de drogist een middeltje tegen krijgen: Mebendazol. Het is bekend dat die wormpjes vooral 's nachts last geven van kriebel. Het schijnt dat knoflook ertegen kan helpen. Bloed kan gemakkelijk van een aambei afkomstig zijn. Ik zou me niet zo gauw zorgen maken als ik jou was. Voor zover ik weet komt anuskanker op jouw leeftijd helemaal niet voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Steenuiltje
13 jaar geleden
Aan dit antwoord zat ik ook te denken! Hoe weet je nou of je wormen hebt? Wormen leggen graag eitjes bij je anus omdat het daar lekker warm is
Je neemt een plakbandje en plakt dat rondom je vinger met de plakkant naar BUITEN gericht. Dan druk je het plakbandje tegen je anus aan en kijk je of je kleine eitjes op het plakbandje ziet (of niet...). Zie je eitjes --> wormen. Ik zou sowieso even een bezoekje aan je huisarts brengen komende week. Ben je ook van dat onrustige gevoel af waardoor je je steeds vervelender gaat voelen. Dit weekend maar even niet meer googelen want daar wordt jij alleen maar ongelukkig van.
Sterkte hoor!
Precies dezelfde klachten, al jaren. Ik heb ook onderzoeken gehad. Ik heb gewoon een spastische darm en de jeuk is eczeem, ontstaan door irritatie van vegen/persen/aambeien etc., daar heb ik nu een zalfje voor. De jeuk is ook voornamelijk 's nachts en om GEK van te worden. De klachten van een spastische darm kan je grotendeels voorkomen door het juiste eetpatroon, hiervoor kan je eventueel bij een diëtiste terecht. Vooral veel vezels eten (volkoren), groente en fruit en niet teveel suikers. Pasta is meestal een crime, zo ook spicy food, beter vermijden.
Misschien een gekke tip, maar ik kreeg hem van de huisarts. IJsklontjes helpen tegen de jeuk, eventueel gewikkeld in een washandje. Zinkzalf kan al helpen, of vraag naar een cremetje bij je huisarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voel je ook een verdikking bij de anus? Want dan kan het misschien een anale fissuur zijn of een peri anale fistel. Ik heb dat zelf gehad, en ben eraan geopereerd. Ook ik heb een prikkelbare darm en regelmatig terugkerende (bloedende/jeukende) aambeien.

Anuskanker komt meestal niet voor als je jonger bent dan 50 jaar, laat staan bij jouw leeftijd. Maar zoals anderen hier al zeggen: je kan wel veel aan onze tips hebben, maar alleen een deskundige kan jouw zorgen wegnemen. Ik raad je dus ten zeerste aan om naar de huisarts te gaan.

Verder is het belangrijk dat je bij het naar de WC gaan niet perst, dit kan druk op de bloedvaten geven (de anus is een zeer bloedvatrijk gebied!), waardoor er adertjes kunnen knappen. Vezelrijk blijven eten, veel drinken en vooral niet krabben! Als je jeuk hebt kan het helpen om een heel dun laagje zinkzalf aan de buitenkant van je anus aan te brengen. Verder is katoenen ondergoed een must, want synthetisch ondergoed ademt niet.

Maar eerst: afspraak maken bij de huisarts!

Sterkte!

Toegevoegd na 9 minuten:
Overigens hebben meerdere specialisten mij ten zeerste afgeraden om op internet te zoeken naar ziektes die bij mijn klachten konden passen. Ik ben zelf hypochondrisch aangelegd en dan is dit wel het laatste wat je moet doen. Internet kan veel zeggen, maar juist omdat er zo vreselijk veel informatie is ga je je dan van alles op de hals halen. Terwijl die informatie niks zegt over jou als persoon. Zolang je niet bekeken bent door een arts zal die informatie ook niet op jou van toepassing zijn. Probeer dat in je achterhoofd te houden.

Verder lees ik dat je een moeilijke tijd achter de rug gehad hebt. Dat kan zo veel invloed hebben meisje. Wist je dat de darmen bijna het meest gevoelig zijn voor stress? Dus misschien is het ook goed om een uitlaatklep te vinden om de stress aan te pakken. Dan heb je in de toekomst misschien ook wat minder last van je buik.

Sterkte nogmaals!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ziekte van crown kan ook.. dat komt tot uiting op je 20ste ongeveer..ga gewoon naar de dokter ermee!
succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom maak je jezelf zoveel zorgen als de huisarts je hierbij kan helpen? okay, ik snap dat het niet iets is waar je te koop mee wil lopen, maar dit is ook erg vervelend voor je.

als er wat mis is met je darmen kan de ontlasting harder zijn. je drukt harder wat aambeien kan veroorzaken. als deze genezen kan het gaan jeuken. je maakt jezelf horrendol om van het ergste uit te gaan!

als je gevoelige darmen hebt kan een dieet je darmen op de rit houden waardoor de stoelgang beter verloopt.

ik zal ook even uit de kast komen...genant of niet (schijt aan hebben!) ik heb ook aambeien gehad (druk op aders down under door zwangerschappen) en soms komt het terug als ik even vergeten ben wat vezeltjes te eten. dat kan bloeden. aambeien hoef je niet te zien van buitenaf, ze kunnen ook inwendig zitten, dus in je endeldarm.

ik zou me geen zorgen maken over enge dingen als ik jou was, maar stel jezelf gerust en maak een afspraak met je huisarts. deze komt vaker dit soort dingen tegen, al maakt dat voor jou persoonlijk geen verschil. je weet wel waar je aan toe bent, en kan die enge gedachten achter je laten.

succes!!