Hoe voe je het verschil tussen een opgezwollen klier en een tumor in je borst?

Ik ben een beetje ongesteld en de 'knobbel' voelt pijnlijk. Ik heb als ik ongesteld ben wel vaker opgezette klieren, maar het voelt nu wel heel erg als een dikke knobbel.

Toegevoegd na 28 minuten:
De dokter vertelde mij eens dat als je huid er overheen kan bewegen, dat het dan gewoon een opgezette klier is. Klopt dat?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Meestal, maar niet altijd, is een opgezette klier vrij zacht maar kun je goed voelen dat ie 'scherpe' randen heeft, dus duidelijk voelbare grenzen. Een tumor begint vaak verraderlijk klein, is vaak niet eens pijnlijk (een klier kan verrekte pijnlijk zijn), en vaak kun je niet goed voelen waar ie nou precies ophoudt. Ik zou Annigjes advies volgen en even langs de huisarts gaan, die kan je waarschijnlijk geruststellen.

Dat kunnen wij zelf niet voelen. Ik zou zeggen, het is een klier, omdat het pijnlijk aanvoelt. Maar bij twijfel win je toch best het advies van een arts in.

Klieren kunnen ook heel hard en pijnlijk aanvoelen tijdens de menstruatie. Als het na de menstruatie niet weg is, dan snel naar de huisarts gaan.

Een opgezwollen klier: een dikke bobbel die een beetje meegeeft. En inderdaad pijnlijk kan zijn. Een tumor: denk eerder aan een diepvrieserwtje, klein en hard.

Dat verschil is moeilijk te voelen, althans voor een leek. Een huisarts voelt het verschil vrijwel onmiddellijk. Als je twijfelt maak dan een afspraak, misschien is er niets aan de hand maar dan ben je in ieder geval gerustgesteld.

Ik heb met enige regelmaat last van een pijnlijke klier in mn borst. Ben er nog nooit mee naar een dokter geweest omdat ik zelf altijd direct aan een pijnlijk kliertje dacht. Na een tijdje gaat het vanzelf ook weer over. Ik laat elk jaar een mammografie maken en gelukkig is er nog nooit iets kwaadaardigs ontdekt. Ik zou me geen zorgen maken als ik jou was maar als je echt gerustgesteld wilt worden, moet je even langs de huisarts gaan want die heeft er meer verstand van dan ik.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100