Hoe kan je goed en gezond afvallen als je al een poosje over de 50 bent en bewegen niet zo goed meer gaat.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik weet natuurlijk niet hoe uw eetpatroon nu is, maar ik ben onlangs ook wat gewicht kwijtgeraakt en heb dit gedaan door een combinatie van anders eten en (toch) bewegen. De kunst is om een vorm van bewegen te kiezen die bij u past, wat u fysiek aan kunt en ook heel belangrijk....wat u leuk vindt. Want anders is het moeilijk vol te houden en dat is wel wat er voor nodig is als u blijvend gewicht kwijt wil, volhouden. Volhouden en doorzettingsvermogen! Zwemmen is misschien heel geschikt of wandelen, op uw eigen tempo en nivo. En wat dat eten betreft, beperk suiker en vet drastisch, dat scheelt al enorm. De suikers die in snoep en koek zitten heb je helemaal niet nodig. Kies voor plantaardige vetten, maar niet teveel. Eet liever over de dag meerdere kleine maaltijden, zodat de bloedsuikerspiegel constant(er) blijft en u dus minder in de verleiding komt om tussendoor te gaan snaaien. En als u toch behoefte heeft aan een tussendoortje, pak dan een crackertje, een cup a soup of een stukje fruit bijvoorbeeld. Pas op met alcohol, hierin zitten ook veel calorieën. Drink veel water (i.p.v. frisdrank). Drink koffie en thee zonder suiker. Beperk u tot één keer opscheppen op uw bord 's avonds. Kies voor magere producten i.p.v. volvette, zoals magere yoghurt, magere kaas, magere vleeswaren enz. Kies voor volkorenprodukten, deze geven een verzadigd gevoel, waardoor je dus minder eet. Wees gul met groenten en fruit. Pas op met vette jus en vette groentesausjes. Kies bewust, kies bij voorkeur voor vetarme (rode) sauzen zoals curry en tomatenketchup i.p.v. vette (gele) sauzen zoals mayonaise en knoflooksaus. En lees goed de etiketten in de winkels. Soms is het zo dat light-produkten nog veel calorieën bevatten of misschien dan wel geen vet, maar wel barsten van de (slechte) koolhydraten. Er zijn nog veel meer tips, maar dit was wat me zo te binnen schoot. Een diëtiste kan u nog veel beter adviseren en een persoonlijk plan met u en voor u maken. Iets wat bij u past en daardoor ook vol gaat houden. En probeer liever langzaam wat af te vallen, om het jo-jo effect te voorkomen. De aanhouder wint!

Vraag het de dietist! Moet lukken hoor dat afvallen. Ontbijt heel gezond dat scheelt al heel veel. Succes

Als het even kan: zoek een manier van bewegen die wel bij jou past, bijvoorbeeld zwemmen, of aqua joggen, of een fietstochtje maken, of wandelen, of fitness voor wat oudere mensen. Het schijnt zo te zijn dat je tot ongeveer je 40 ste met een half uurtje rustig bewegen per dag toe kan om op gewicht te blijven, boven je 40ste wordt het eerder een uurtje per dag.

Wat een goede manier van bewegen is voor ouderen/ mensen met blessures/ reuma/ rugklachten etc. is Slender. Hierbij lig je op banken die in beweging komen. Zelf hoef je alleen bepaalde spieren aan te spannen, naar gelang de conditie en de mogelijkheden kan dit zwaarder of lichtere inspanning geven. Het is een heel ontspannen manier van bewegen, waarbij je toch alle spieren en gewrichten soepel houdt. Informeer eens of er in de regio een Slender centrum zit. Ook zou je kunnen zwemmen. Gewoon op je gemak baantjes trekken. De meeste zwembaden hebben speciale uren voor ouderen/vrouwen/ baantjes trekken. Verder zal je voor je eetpatroon toch het beste contact op kunnen nemen met een diëtiste. Succes!

Een sport beoefenen die goed te doen is voor je leeftijd zoals elke dag een paar kilometer fietsen en gewoon gezond eten. En hoe moeilijk het ook is, blijf met je vingers uit de snoepkast!

Overgewicht is een kwestie van een verstoord evenwicht, veroorzaakt door onvolwaardige voeding. In feite is het een vorm van ondervoeding. Afvallen en op gewicht blijven doe je voornamelijk door je voedingspatroon weer in evenwicht te brengen. Lichaamsbeweging is goed, gaat insulineresistentie tegen, maar overdrijven is niet nodig. Zeker mensen met obesitas houden het niet eens vol om intensief te sporten. Probeer eerst een voedingspatroon te vinden om op gewicht te blijven en vooral dat je de rest van je leven kunt volhouden. Leg daarbij het accent op volwaardige, zo min mogelijk geraffineerde voedingsmiddelen, zoals volkorenbrood en -pasta, zilvervliesrijst, weinig tot onbewerkte groenten en fruit, noten etc. Geen koekjes, snoep, frisdrank, vruchtensap, zoet beleg en geen voedingsmiddelen met gezondheidsclaims. Kies vanuit die filosofie een methode waarbij je meer calorieën verbrandt dan inneemt. Als je toch al bezig bent om alle geraffineerde voedingsmiddelen te bannen dan stap je met een koolhydraatbeperkte methode makkelijk over. Daar heb je minder honger bij waardoor minder eten makkelijker is.

Mijn oma heeft reuma en kan niet goed bewegen en wou ook afvallen ze is toen iets gaan zoeken wat ze wel kan ze loopt nu bij (ben de naam kwijt) die helpt haar met bewegen als ze gaat bewegen doet ze dat op een dag waarin ze nog bijna niks gedaan heeft en daarna blijft ze ook thuis maar het helpt haar wel ze zei laatst dat het in het begin moeilijk was en soms een beetje pijn deed maar dat het steeds beter gaat ik hoop dat u hier iets aan heeft groetjes en succes

Naar Huisarts. Evt kontrole van bloed op Diabetes type 2. Verwijzing naar diëtiste. Doornemen huidig leef en eetpatroon en proberen het 'verbranden' calorieën te verhogen en de inname te verlagen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100