Kan de Vierdaagse wel doorgaan?

Een 'vooraanstaand' viroloog waarschuwt over de gevaren van een uitbraak Mexicaanse Griep op plaatsen waar veel mensen (relatief dicht bij elkaar), samenkomen.

Heeft hij een punt?

http://www.nd.nl/artikelen/2009/juli/06/topviroloog-twijfelt-over-vierdaagse

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

In dat geval wordt het dan misschien tijd om de schuilkelders op te zoeken en de komende tien jaar er niet meer uit te komen omdat er eventueel een griep kan komen.

Even serieus, op een wereldbevolking van 6 miljard zijn er enkele duizenden mensen besmet en daarvan een stuk of 100 maximaal aan deze Mexicaanse griep overleden. Een gemiddelde Hollandse griep zorgt in Nederland voor een veelvoud aan besmettingen en dodelijke slachtoffers. In mijn ogen zaait deze viroloog gewoon angst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Maar de grootste uitbraak wordt pas voor oktober voorspeld
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan moeten we vooral ook niet op vakantie gaan. Want oa Lloret de Mar is tijdens de vierdaagse eveneens één grote mierenhoop mensen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is de kans om in de openlucht besmet te worden vrij klein.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kom dagelijks in een omgeving waar veel mensen dicht bij elkaar zijn, namelijk Utrecht Centraal Station, en vervolgens natuurlijk de trein. Daar zou ik besmet kunnen raken. Vervolgens kan ik mijn collega's op kantoor besmetten. En zij komen weer op andere grote stations, Amsterdam, Rotterdam, Arnhem, Nijmegen, Eindhoven. En allemaal komen we ook nog wel eens in volgepakte bussen. Waar weer andere mensen in zitten die hun collega's op kantoor weer kunnen besmetten, die weer in andere ruimtes vol mensen komen. Het is ook nog vakantietijd, dus sommige van die mensen zouden besmet en wel op Schiphol kunnen komen.

Moraal van het verhaal: De Vierdaagse lijkt me nou niet zón ontzettend groot risico in vergelijking met het dagelijks leven in Nederland. En de Vierdaagse speelt zich ook nog af in de open lucht, wat de kans van mens-op-mens besmettingen een stuk kleiner maakt dan bijvoorbeeld een grote volgepakte bus waar je zowat met je neus in andermans oksel geduwd wordt.

Overigens zag ik op Utrecht Centraal laatst wel mijn eerste monkapje in het wild. De drager leek nog bloedserieus ook.