Ik kom niet snel voor mezelf op? Hoe leer ik dit wel te doen?

ik moet eerder zeggen wat me dwars zit, en niet mijn mond houden en alles opkroppen. Dat uit zich alleen maar in hoofdpijn, stress en slapeloze nachten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik kom nooit op, en ik korp me ook niet op

Antwoorden (5)

Het kan aan van alles liggen. Verlegen, onzeker, bang. Iedereen heeft een andere reden waarom hij of zij het niet snel voor zichzelf opneemt.

Je kunt niet van anderen respect vragen als je het niet eerst aan jezelf geeft. Sta voor wie je bent en wat je wilt.
Respecteer jouw mening net zo goed als die van de ander. Ze zijn allebei evenveel waard. Pas dan kun je voor jezelf opkomen.

In de onderstaande bron staan allemaal tips hoe je voor jezelf op kunt komen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
•Je mag een plek innemen en zeggen wat je graag wilt, houd daarbij wel rekening met anderen.
•Geef je grenzen aan op een manier dat een ander zich niet aangevallen voelt.
•Leer op een duidelijke en vriendelijke manier nee te zeggen tegen dingen die je niet wilt.
•Spreek dingen uit door alleen vanuit jezelf te spreken.
•Geef vaker je mening waarbij je respect toont voor de ander.

Je wilt natuurlijk dat een ander positief reageert als jij voor jezelf opkomt. Dit lukt echter niet altijd. Met een juiste aanpak zou het wel kunnen lukken. Bij het goed opkomen voor jezelf is respect voelen en geven een belangrijk punt. Luister goed naar de reactie van een ander, en kijk of je samen tot een oplossing kunt komen. Zeg iets wat jij ervaart en het liefst in ik-zinnen. Vertel aan welk gedrag van een ander je stoort en wat dit voor gevolg heeft voor jou. In je relatie/huwelijk zul je allebei goed in balans moeten zijn. In een relatie is het meer geven dan nemen en zul je iets meer je best moeten doen om het elkaar naar de zin te maken als buiten een relatie. Als beide partners dit inzien is er niets aan de hand. Maar zodra één van beide partners zich onderdanig moet gaan gedragen zal diegene zich op den duur niet meer gelukkig gaan voelen en zal een relatie vroeg of laat eindigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door op een vechtsport te gaan krijg je wat meer zelfvertrouwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
www.verlegenmensen.nl Neem hier eens een kijkje. Je kunt er een boel tips vinden.

Toegevoegd na 48 seconden:
Op het forum van die site.
13 jaar geleden
Zoals al gezegd is: je moet meer van je afbijten en duidelijk zijn tegen anderen . Maar het grote probleem is dat je dat niet kunt, anders had je die vraag niet gesteld.

Daarom stel ik voor om het hoofdstuk "voor jezelf opkomen" nu even dicht te slaan. We gaan wat anders doen, we geven complimentjes. Ik denk dat je dat óók moeilijk vindt. Zeg gewoon: "Wat een leuke trui heb jij"(dan gaat het over dingen, dat is het gemakkelijkst) of "Ik vind het zo knap dat jij ... doet" (dan gaat het over die persoon = moeilijker). Je moet dat natuurlijk wel menen, dit is niet voor de flauwekul.

Als je complimenten geeft, voelt de ander zich gevleid en is aardig tegen je. Dat is nodig voor jouw zelfvertrouwen. Langzaam maar zeker ga jij je sterker voelen.

Dan komt er een moment dat iemand iets doet dat jij niet waardeert. Je voelt je op dat moment al sterker door de positieve aandacht die je intussen al hebt opgebouwd. Probeer dan iets te zeggen over dat wat jou dwars zit. Praat in de ik-vorm en zeg concreet waar het over gaat. "Ik vind het niet fijn wanneer jij mij alles op laat ruimen." Doordat jij niet die ander als persoon aanvalt, maar alleen benoemt wat jou niet aanstaat, zal die ander zich ook niet persoonlijk aangevallen voelen en dus ook niet (of een stuk minder) in de verdediging schieten. Je hoeft dan ook niet bang te zijn dat die ander jouw ego tot op de grond afbrandt.
Eventueel leg je het verder uit: "Als we dit samen doen, kunnen we allebei eerder naar huis." (Ik noem maar iets).

DOE HET ALLEEN MET KLEINE DINGEN. ALLE GROTE PROBLEMEN WAAR JE TEGENAAN LOOPT, LAAT JE VOORLOPIG EVEN LIGGEN.

Je zult merken dat kleine dingen werken, mits je ze goed brengt. Dus:
- niet op een aanvallende manier
- het over dat ene aspect dat jou niet bevalt en niet over het hele gedrag of de hele persoon van die ander.

Langzaam maar zeker groeit jouw zelfvertrouwen, want je merkt dat het lukt, zolang je tenminste kleine stapjes zet.
Alleen met kleine stapjes kom je vooruit, reken er op dat het misschien nog enkele jaren kan duren voordat je echt het idee hebt dat je voldoende voor jezelf op kunt komen.

Een goed idee is misschien om iemand te zoeken waarmee je over deze dingen kunt praten. iemand die je niet een methode opdringt, maar meezoekt naar de manier die het beste bij jou past. Dat kan in jouw vriendenkring of familie, maar ook bijvoorbeeld bij het Algemeen Maatschappelijk Werk. Adressen daarvan vind je in de telefoongids.