Wat is de beste aanpak van bloedarmoede?

Er is bij mijn dochter (14) op de open dag van het ziekenhuis een Hb van 6,6 gemeten. Betreft dit ijzergebrek of kunnen er ook andere tekorten zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

De Hb waarde van het bloed, moet voor een kind van 14 op 7,5 liggen, dus het is iets te laag. Hb is de hemoglobine en dit is een stofje dat zorgt voor het vervoer van zuurstof in het bloed. Bij 95% van de mensen met een te lage Hb waarde is de oorzaak ijzergebrek.
Ijzer is namelijk de belangrijkste bouwstof voor hemoglobine.
Gebrekkige voeding is in ons land zelden de oorzaak van anemie. Wanneer je gezond en afwisselend eet, krijg je voldoende bouwstoffen binnen om rode bloedcellen aan te maken. Bij een kind volop in de groei kan het heel vaak voorkomen dat er bloedarmoede optreedt, ze moeten dan wat meer ijzerrijke groenten e.d. eten.

Ijzerrijke producten;
Vrijwel alle vleessoorten.
Bepaald vissoorten ( haring, kabeljauw en sardines).
Bepaalde schaal/schelpdieren (garnalen, mosselen, oesters).
Peulvruchten (bruine/witte bonen,linzen, sojabonen).
Noten.
Brood.
Gedroogd fruit ( met name abrikozen en vijgen).
Fruit uit blik of pot (zoals frambozen, rode bessen en kersen).
Bepaalde groenten, met name andijvie, artisjok, broccoli,
courgette, doperwten, postelein, tomatenpuree, raapstelen en schorseneren.
Vitamine B12 is ook belangrijk en dit zit voornamelijk in dierlijk voedsel ( vlees, vis, zuivelproducten) Foliumzuur is ook belangrijk voor het Hb en dit zit met name in spinazie, asperges,lever, volkoren productenen peulvruchten.

Ik zou even bij de huisarts langs gaan om het even te laten begeleiden en op te meten, want zelf weet je nooit of het gehalte weer op peil is na het eten van meer ijzerrijke producten. Hij kan ook ijzerpillen/-drank voorschrijven en na 4 weken weer even het bloed controleren. Zelfs als het bloed weer normaal is, wordt aangeraden het nog een poosje door te slikken om de ijzervooraad in het lichaam weer aan te vullen. Vitamine c bevordert eveneens de opname van ijzer in de darm. Dus
regelmatig sinaasappels uitpersen en opdrinken helpt ook om de ontlasting, die soms tot verstopping kan leiden bij ijzerpillen, te voorkomen, Ze moet in elk geval genoeg drinken om verstopping voor te blijven.
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is het goeie verhaal. +1

Andere antwoorden (4)

Het gaat hier inderdaad om het ijzergehalte in het bloed, en 6,6 is aan de lage kant.
Je kunt het ijzergehalte verhogen door groene groente te eten, rood vlees, en in appelstroop zit ook heel veel ijzer.
Als dat niet genoeg is, kun je ijzertabletten slikken, maar het zou mooi zijn als het lukt met gewoon eten natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hb geeft niet het ijzergehalte aan maar de rode bloedkleurstof, verantwoordelijk voor het transport van zuurstof.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of een laag Hb door ijzertekort is ontstaan is punt twee. Vaak wel maar niet altijd. Bij een laag Hb is het altijd zaak om een anemie-analyse te doen.
Wat men heeft kunnen vaststellen in het ziekenhuis tijdens zo,n open dag kunt u uw huisarts het beste daarvan ook op de hoogte stellen.

Indien er lichamelijke afwijkingen vastgesteld dan wel
uitgesloten worden dan kan uw huisarts daarop reageren
door middel van medicatie of doorverwijzing naar een voedingsdeskundige.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hb staat voor Hemoglobine en als het gehalte te laag is kan er sprake zijn van bloedarmoede. Het tekort kan veroorzaakt worden door te weinig ijzer. Hoe dit tekort op te lossen is is eigenlijk alleen te bepalen door hoe het is ontstaan. En daarvoor kun je het beste de huisarts benaderen. Die zal waarschijnlijk een uitgebreider bloedonderzoek doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kort, maar wel correct. +1
Heeft je dochter bloedarmoede? Zomaar een bepaling doen, zonder dat de aanleiding een lichamelijke klacht is, kan een waarde opleveren die buiten de referentiewaarden ligt. In feite weet je dan nog niks omdat het een toevalstreffer kan zijn. Misschien heeft je dochter net een heftige menstruatie achter de rug waarna het Hb zich in korte tijd weer prima herstelt. Ik noem maar wat als verklaring voor dat mogelijk toevallig lage Hb. Ik hecht doorgaans meer waarde aan labwaarden die voortvloeien uit een gericht onderzoek naar aanleiding van lichamelijke klachten. Dan heb je een verhaal met subjectieve en objectieve gegevens waar je veel beter een diagnose op kunt baseren dan op zo'n losse flodder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
amc
13 jaar geleden
Is ook waar.+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Had het niet eens zo in de gaten maar we vullen elkaar aan. Als dat nog een paar keer gebeurt moeten we toch eens een maatschapje overwegen. :-)