Welke letters moeten er allemaal in een initiaal staan?

Ik heb bijv 1 voornaam (=roepnaam), een 2e naam en een achternaam. Moet ik de 2e naam of de achternaam weg laten bij mijn initialen?

Toegevoegd na 15 minuten:
Het antwoord van C4th dacht ik dus ook, maar een vriend waar ik een discussie mee heb die beweerd dat het niet zo is en dat wikipedia geen bron is.. Ik moet dus ergens anders mee komen..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
85.7K

Het beste antwoord

Een initiaal is niets meer of minder dan een beginletter. Dus het ligt er maar net aan wat er precies gevraagd wordt. Vaak is dat bijvoorbeeld achternaam plus initialen. In dat geval krijg je, voor de fictieve persoon Anton Bernard Jansen, dit:

Jansen, A.B.

Met andere woorden, als er al om een achternaam wordt gevraagd, wordt met 'initialen' alleen de beginletters van de voornamen bedoeld.

Wordt er gevraagd om initiaal plus achternaam, dan heb je genoeg aan het initiaal van de eerste voornaam:

A. Jansen

Deze gevallen komen het meest voor, daarom worden initialen of voorletters in de praktijk ook meestal gezien als alleen de eerste letters van de voornamen.

Soms wordt er ook gevraagd om je initialen op iedere pagina van een document dat je op de laatste pagina ondertekend (dus een contract of bijvoorbeeld een gespreksverslag dat je ondertekent voor akkoord). Dan wordt er eigenlijk een paraaf bedoeld: meestal een soort verkorte versie van een handtekening, met alleen eerste letters. In het geval van meneer Jansen zou dat bijvoorbeeld een gestileerde versie kunnen zijn van de letters ABJ of AJ.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

"Bij het benoemen van personen worden soms initialen gebruikt. Deze bestaan dan uit de voorletter(s) en de eerste letters van de achterna(a)m(en)."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Initiaal

Ik zou dus zeggen: 1e letter roepnaam, 1e letter 2e naam en 1e letter achternaam.

Dus Leo Otto Laninga wordt in initialen: LOL
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
LOL+
Een initiaal is de beginletter van een woord, zin, alinea, of hoofdstuk. Het woord initiaal komt uit het Latijn van initium, begin, en betekent: Aan het begin staand.

Bij het benoemen van personen worden soms initialen gebruikt. Deze bestaan dan uit de voorletter(s) en de eerste letters van de achterna(a)m(en).

Dus als jij Hendrik Johannes Jansen heet, kun je jezelf aanduiden als H.J. Jansen. Ook H. Jansen is mogelijk, het is maar net wat jij prettig vindt. Normaal gesproken wordt de achternaam wel voluit geschreven, tenzij je bijvoorbeeld als dader van een misdrijf in de krant komt te staan, dan word je Hendrik J. genoemd. Maar we gaan ervan uit dat dit niet aan de orde is;-).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is weer een 'minner' bezig. Ik vind in dit geval zeeeeer onterecht. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet waarom de vorige minnaar mint, maar wel waarom ik dat doe: dit is (gedeeltelijk) knip-en-plakwerk. Zónder bronvermelding. http://nl.wikipedia.org/wiki/Initiaal
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
idd, ook wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Initiaal inhoudelijk klopt het wel volgens mij, dus geen min van mij maar ook geen plus