Is de Supersmoker schadelijk?

Ik kan geen recent bericht terug vinden dat de supersmoker schadelijk is.
Wel oude berichten uit 2008 dat de supersmoker hartkloppingen zou kunnen veroorzaken.
Is er inmiddels een variant op de markt waarbij je dit niet kan krijgen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

De Supersmoker is voornamelijk heel erg schadelijk voor je portemonnee ; je koopt weinig kwaliteit E-sigaret voor je dure geld, met maar één batterij, en de vullingen zijn schrikbarend prijzig.

Voor zover het het elektrisch roken in zijn algemeenheid betreft : we weten het domweg niet. Domweg niet, omdat er geen gedegen onderzoek naar is wordt gedaan, ondanks de herhaalde roep daartoe - nu al een jaar of drie !- door de elektrisch-rokers-gemeenschap. De genoemde hartkloppingen zijn primair een gevolg van overdosering van de variant met nicotine ; daar krijg je HEEL snel te veel van binnen. Van het hierboven genoemde 'afslagmechanisme' heeft nog nooit een enkele elektrisch roker ook maar iets gemerkt. Je kunt gewoon eindeloos doordampen met die staafjes. Zolang ze het doen dan ;-)

Een ding is zeker : het is vrijwel zeker minder schadelijk dan normale sigaretten roken, zeker de varianten zonder nicotine. Wat je 'rookt' (we spreken liever van dampen) is in de regel propyleenglycol (het spul dat in mistmachines zit) en tegenwoordig ook een plantaardige variant. Van die stof zijn ook bij inademing en opname door de huid geen negatieve effecten bekend, maar in het e-rook-verband zijn ze dus nog nooit onderzocht, alleen in andere toepassingen. Wel kun je er allergisch voor zijn, wat vooral huidklachten en een droge mond geeft. E is één Nieuw-Zeelands rapport verschenen pver deze materie waarbij uitsluitend de oer-e-sigaret, de Ruyan, is getest, en dit was vrijwel volledig positief. Niet helemaal zeker is hoe onafhankelijk het was.

Binnen de e-rook-gemeenschap (wat natuurlijk verre van wetenschappelijk onderzoek is, maar wel veel ervaringsdeskundigen die zelf zo hun verschillende onderzoekjes uitpluizen) is dit ook een voortdurend onderwerp van gesprek, maar ook daar winnen de voordelen het in de regel verre van de nadelen. mensen die vanwege lichamelijke klachten moeten stoppen met roken en overstappen op E-roken, melden in de regel vrijwel altijd een (flinke) verbetering van gezondheidsklachten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Marleen, heb vandaag eea gelezen over e-sigaretten maar kon nog nergens vinden hoe je een overdossis nicotine binnen kunt krijgen, bv door een paar trekjes of te zware ampullen?
De een zegt dat het niet kan en de ander weer wel.
Begreep ook dat de meeste e-sigaretten nicotine bevatten en dat lijkt me het makkelijkst en lekkerst als je wil stoppen met gewoon roken wat ik graag wil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beiden ; non-stop lurken met een veel te hoge dosis, daar wordt ik persoonlijk misselijk/duizelig van - net als van andere nicotinevervangers als Snus. Terwijl ik toch normaliter stevig doorrook. (Eerlijk is eerlijk, van gewone kant en klare sigaretten kan ik OOK geen heel pakje achter elkaar roken zonder er last van te krijgen). Een dodelijke dosis zul je trouwens niet binnenkijgen hoor, maar wel mer dan je nodig hebt / dan nog lekker is. als je echt denkt dat je per se nicotine nodig hebt, kun je met nicotine beginnen en dat afbouwen - je kunt zelfs je eigen liquid mengen in 'tussen-hoeveelheden' - maar zelf zeg ik altijd : als je het kunt met low of non, waarom niet ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aha ik snap het, had er geen enkel idee over.
En dei Ruyan smoker lijkt me ook wel wat waar je eerder over schreef
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, de Ruyan was indertijd de eerste / originele, maar wordt ZO veel gekloond dat het onmogelijk is te zeggen of je een echte hebt (het blijft made in china tenslotte), en ook van de originelen is de kwaliteit nu niet zo top dat er nooit iets misgaat. En je kunt dan wel heel lang garantie hebben, maar wie wil er nu vijf jaar lang garantie op een tegen die tijd al heeel lang verouderd model, als er inmiddels zoveel beters op de markt is ??
www.wegwerpsigaret.com heeft trouwens haar instapmodel (joye 510) weer terug in voorraad ; dat is en blijft een aanradertje voor beginners. Voor zware rokers echter zou ik beginnen met een EGO. Op dit moment is dat wel het neusje van de zalm.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjewel voor de tips!
Heb er echt wat aan.
Krijg nu echt steeds meer de wil om te stoppen die ik eerder niet zo had, + 1 van mij

Andere antwoorden (1)

voor zover ik weet schakelt de supersmoker zichzelf uit als je te snel achter elkaar dampt.
je zou dus geen risico lopen op overdosering/hartkloppingen.
na een half uur schakelt hij in zo'n geval pas weer in.

tenminste, zo werkt het bij mijn partysmoker.
dacht dat het bij de supersmoker tegenwoordig hetzelfde is.

ik raad je trouwens de partysmoker aan, veel prettiger dan de supersmoker.
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar koop je zo'n partysmoker. En hoeveel kost hij?
Ik wil er mijn broer mee verrassen.
Rieneke1
13 jaar geleden
@karena, www.nimaco.nl @ikkeee: je krijgt natuurlijk wel nicotine binnen, maar geen teer en andere rotzooi.
e-sigaretten zijn zeker minder schadelijk dan gewone.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn nog wel betere dan 'de' Partysmoker, hoor. Hoewel ik een GROOT liefhebber ben van de Kameleon (met DSE-atomizer).
http://www.partysmoker.nl/partysmoker-kameleon-starterset.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Karena ; als je broer nog niet elektrsich rookt maar het wel eens wil uitproberen en het mag niet meteen de hoofdprijs kosten, kan ik je deze heel erg aanraden :
http://www.wegwerpsigaret.com/index.php?option=com_virtuemart&Itemid=120
(Verschillende modellen trouwens, maar deze is super !!!! Het instapmodel (joye 510) is momenteel zo te zien even uitverkocht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 rieneke