Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe komt het dat mensen onverstaanbaar praten in hun slaap en dat ze volgende ochtend er geen moer meer van weten

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K
Kimath
13 jaar geleden
ik praat in mijn slaap, heb wel eens mensen geslagen en ik pak alle dekens af, hahaha. Ik vind het wel leuk om 's ochtends terug te horen wat ik deed.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Praten in je slaap is een parasomnie en net als bij veel parasomnieën weet de prater niets van wat er gebeurt. Meestal duurt het praten maar kort, de persoon in kwestie mompelt enkel een paar woorden en over het algemeen kramen ze alleen wat onzin uit. Soms duurt het praten wat langer en soms kan het elke nacht voorkomen. Door het praten in je slaap krijgt je lichaam niet voldoende rust en dus kan je overdag moe zijn.
Praten in de slaap heeft niets te maken met dromen, want
de tijdelijke verlamming die bij een droomfase hoort maakt het praten namelijk onmogelijk.
Het praten in de slaap kan worden spontaan optreden. Maar het kan ook veroorzaakt worden door koorts, slaapstoornissen (nachtelijke angst en slaapapneu), of door spanningen, angst en stress. Mensen die onder grote druk staan of aan een angststoornis lijden, praten vaker in hun slaap dan anders. Het kijken van een spannend, indrukwekkend of emotioneel televisieprogramma of film vlak voor het slapen gaan kan het praten in je slaap versterken. Praten in je slaap kan ook opgewekt worden als iemand met de slaper gaat praten.
(Lees meer...)
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

omdat ze sliepen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou ik doe het namelijk ook en bekende van mij ook en tis niet te verstaan wat ze nou daadwerkelijk zeggen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
of doordat ze er zelf ook geen moer van konden verstaan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik praat in me slaap maar als ik bijv.langs me zusje loopt en die doet het zelfde en dan loop ik langs en dan zegt ze iets en dan versta ik er niet ik word er zelfs bang van want als je iemand wakker schudt die loopt te slaap wandelen dat kan hem zijn leven kosten en ik ben der dan ook bang voor dat diegene boos en uit zijn bed stapt
Het praten gebeurt waarschijnlijk aansluitend op een droomfase of lichte slaap en dat men er de volgende ochtend niets meer van weet is niet zo vreemd; van de meeste dromen kunnen we ons ook niets herinneren.
Wat onze hersenen onderbewust uitspoken is iets waar wij niet of nauwelijks vat op hebben, maar gelukkig stuurt dat onderbewuste ons meestal de goede kant op, b.v. als we ergens een nachtje over slapen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding