Groeit een nagel die door een ongelukje eraf is gegaan weer aan?

Mijn dochtertje van 6 heeft pas haar vinger tussen de deur gehad. AU! De nagel is eraf en de artsen weten niet of die weer aangroeit. Iemand ervaring mee?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
166.9K

Het beste antwoord

Een nagel groeit vanuit de nagelmatrix, die is gelegen onder de huid vlak vóór de nagelriem. Van hieruit schuift de nagel over het nagelbed tot waar de nagel wordt geknipt (of gebeten... Als de nagel van de vinger (of teen) afgerukt is, of losgeraakt is nadat erop geslagen is bijvoorbeeld, zal de nagel gewoon weer uitgroeien. Bij een vingernagel duurt dit 1-3 maanden, bij de grote teen kan het wel meer dan 6 maanden duren voor er weer iets te knippen valt.
Iets anders is het, als de nagelmatrix beschadigd is. (Dit is maar in heel zelden het geval, tenzij ook de vinger of teen fors beschadigd is) In dat geval zal de nagel vaak nog wel gedeeltelijk uitgroeien, maar dan krijg je een misvormde nagel... Als de hele nagelmatrix weg is, groeit er helemaal geen nagel meer.
Waarschijnlijk groeit het dus nog gewoon uit... Als er over 2-3 weken een stukje nagel te zien is, kan je erop vertrouwen dat alles goed terecht zal komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Oei, mijn nagelriem aan m'n was ontstoken en helemaal weg, vandaag is de nagel gevolgd. Zal mijn pinknagel teruggroeien?

Andere antwoorden (7)

De nagel groeit weer prima aan wees maar niet bang
ronron1212
13 jaar geleden
Ja hoor geen probleem.
Het duurt wel ff maar het groeit vanzelf weer aan.
De arme drommel...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het vingertopje is er gelukkig niet af, maar wel gebroken. Waarschijnlijk net een arts getroffen die het niet weet.
Ja,ik heb er zelf ervaring mee.
En maak je geen zorgen die groeit weer aan.
Ik vraag me wel af wat voor artsen jij hebt geraadpleegd,die moeten dat echt wel weten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben met mijn dochtertje meteen naar het ziekenhuis/spoedeisende hulp gegaan. Bedankt voor je reactie, hier ben ik blij mee
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fijn om te horen!
Hopelijk geneest de vinger van je dochter snel,ik heb het zelf meegemaakt en het deed echt vreselijk veel pijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet alleen haar nagel is eraf, ook haar vingertopje is gebroken. Ik stond er baast en hoorde de knak. Zij had haar vinger bij de schanierkant ertussen toen haar broertje de deur dicht wou doen omdat we naar de kermis zouden gaan. Het werd echter een rit naar het ziekenhuis. Fijn om te horen dat het weer aangroeit. Een vinger zonder nagel is toch niet zo mooi.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Arme meid!Ook nog gebroken.
Je zoontje zal ook wel geschrokken zijn,die deed dat natuurlijk ook niet expres.En dan lopen ze de kermis ook nog mis.
Nou,sterkte voor iedereen!
Ja! Bij mijn zoontje is zijn teennagel weer aangegroeid. Ik ken meer mensen die dit hebben gehad en bij allemaal is de nagel aangegroeid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ach, wat sneu voor je meid! :O/

als alleen het nageltje eraf is, dus het nageltje vanaf de nagelriem zeg maar, dan groeit het weer aan.

de nagel begin namelijk te groeien onder de huid van de nagelriem. het kan dus even duren, maar er zal een mooi nieuw nageltje opkomen. bij een klein vingertje zal het sneller gaan dan bij een vinger van een volwassene (bij kleine vingertjes is er eenmaal minder nagel nodig om de vingertop aan de bovenkant weer netjes te beschermen en te bedekken)

ik hoop wel dat je dochtertje wat voorzichtig zal zijn met het vingertje zonder nageltje, want de vingertop is kan extra gevoelig zijn bij het stoten van de vinger, totdat er weer een nageltje op zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Idd groeit de nagel wel weer aan. De vraag is hoe mooi. Bij mijn zoontje 1 jr geleden hetzelfde verhaal: kootje er zo goed als af en gebroken. Is allemaal goed geheeld gelukkig, maar de nagel is niet zo mooi helaas ;(. Dikker en hobbelig/niet glad. T was z'n duim, die zie je gelukkig niet altijd, maar wel jammer. Dit ga je ook altijd blijven zien. Ref m'n ringvinger die ik vroeger ook verwond heb. Dat is ook nog altijd zichtbaar. Hopelijk bij jullie beter vervolg!

Toegevoegd na 22 uur:
Zag overigens later dat bij jouw dochter geen schade aan de vinger zelf aanwezig was. Misschien dat dat scheelt tav de "mooiheid" van de nagel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mij heeft een schuifdeur van een garage de nagel van mijn middelvinger uit zijn bed getrokken toen ik twaalf was. De nagel is wel weer teruggegroeid nadat de dokter hem terug in zijn bed had geduwd, maar de nagel is veel dunner dan de anderen en ik moet hem heel kort houden om inscheuren te voorkomen.